webForumDet fria alternativet

Primärnyckelstrul

7 svar · 184 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Innan nån säger nåt, så har jag redan sökt efter detta problem, hittat resultat men inte nån lösning som ligger nära mitt problem..
:)

Om jag kör denna SQL-frågan..

Set RecSet = Connect.Execute("INSERT INTO kat (katnamn,prio) VALUES('" & request.form("katnamn") & "'," & request.form("prio") & ") ")

får jag felmess:

Microsoft JET Database Engine error '80004005' 

Index or primary key cannot contain a Null value. 

/admin/add_kat_reg.asp, line 9

Men jag spec:ar ju inte nåt i den kolumnen (som för övrigt heter "kat" och givetvis är primärnyckel), den finns ju inte ens med i SQL-frågan.. och jag kan ju inte sätta nåt heller för det skall ju automagiskt komma nästa nummer..

:q

[r]Felstavat

------------------
Om hus byggdes såsom vissa programmerare skriver program, skulle första bästa hackspett ruinera vår civilsation.

[Redigerat av OveRRidE den 14 sep 2001]

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Är fältet kat räknare i tabellen?

------------------
http://free.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/004053.html

ja

------------------
Om hus byggdes såsom vissa programmerare skriver program, skulle första bästa hackspett ruinera vår civilsation.

Och det är du säker på?

Du har inte indexerat tabellen på något annat fält?

Förresten: det är onödigt att skapa ett recordset vid insert och update-frågor. Det är bara slöseri med resurser. Kör alltså bara Connect.Execute....

------------------

förlåt, det är den inte alls, :r

gud vilket meningslöst inlägg..

men jag har dock ett annat problem, jag kan inte ändra datatypen till räknare, vare sig om jag försöker i "kat" eller om jag skapar en ny.. Access 2002...

------------------

Jag känner att detta ämne inte hade så hög intelligensnivå.. från min såda alltså :p

------------------

Du måste ju kunna göra fältet till räknare när du skapar en ny tabell, eller missförstår jag dig?

Du kan inte ändra datatyp till räknare i en tabell som har data.

------------------

Konstig grej i Access som jag kom på ..

Du måste ju kunna göra fältet till räknare när du skapar en ny tabell, eller missförstår jag dig?

Man man inte skapa en nu kolumn i "databladsläge" och sedan gå till designläge och ändra datatyp till Räknare.. man måste vara i Designläge när man skapar den.. annars går det inte.. skumt :/

Du kan inte ändra datatyp till räknare i en tabell som har data.

I know that from this day, and forward. :)

Tack.

------------------

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)