costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg Iag ser min connectionsting ut såhär:
<%
Set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.Mappath("\fpdb\nokiacity\snabbfraga.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Visa = "SELECT Fraga FROM fraga"
RecSet.Open Visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic %>
<b><% =RecSet("Fraga") %></b><br>
<% RecSet.Close
Connect.Close %>
nu säger webläsaren
ADODB.Recordset error '800a0bb9'
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
/nokiacity/main.asp, line 47
linje 47 är denna
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Set conn
RecSet.Open Visa, Connect
Var konsekvent. Använd conn eller connect genomgående.
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg jag plockade bort
adOpenStatic, adLockOptimistic
från rad 47:
så att den ser ut såhär
RecSet.Open Visa, Connect %>
men servern svarar samma sak:
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
/nokiacity/main.asp, line 47
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, eftersom du anger fel namn på connectionobjektet. Var konsekvent, som LarsG skrev.
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg nu förstår jag tyvärr inte riktgt, hur gör jag det konsekvent?
genom att skriva
Set conn
RecSet.Open Visa, conn
istället?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Costodia, byt dessa:
Set [b]conn[/b]=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.Mappath("\fpdb\nokiacity\snabbfraga.mdb")
Set [b]Connect[/b]=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Det är inte slltid så lätt att veta vad som avses! Men just "set conn=..." kan man byta till "set laban=..." till exempel.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Du kan inte skriva Conn på ena stället och Connect på andra. Vilket du använser är upp till dig, men du måste välja EN! :-)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Att vara konsekvent innebär som Eclipse visar att ange samma ( rätt) namn på sitt connectionobjekt när man öppnar recordsetet, som när man skapar connectionobjektet. ;)
Mvh
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg nu ser min kod ut såhär:
<%
Set Connect=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
<% RecSet.Close
Connect.Close %>
så svarar servern:
Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'
Object required: ''
/nokiacity/ny_sida_1.asp, line 20
och rad 20 är denna
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vad sa vi om att bestämma dig för vilket namn du ska använda?
<%
Set [b]Connect[/b]=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
[b]conn[/b].Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.Mappath("\fpdb\nokiacity\snabbfraga.mdb")
<% RecSet.Close
[b]Connect[/b].Close %>
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Bra @nders... jag var lite snabb där!
Tips: Skriv Conn i stället för Connection.
Motivering: Det är färre antal bokstäver och en förkortning som är branchstandard. INGEN missuppfattar den förkortningen.
Annars är jag lite motståndare till förkortningar eftersom de är just förkortningar och beroende på vem som läser dom kan de betyda olika saker...
Just denna går bra.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg När vi ändå är inne på förkortningar, man skall alltid använda prefix framför sina variabelnamn, som t.ex. objConn.
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg tack anders,
tyvärr får jag samma felmeddelande med din kod som jag fick innan
Microsoft VBScript runtime error '800a01a8'
Object required: ''
/nokiacity/ny_sida_1.asp, line 21
rad 21 är
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag har inte ändrat din kod, utan bara markerat lite så du ska se att du har angett "fel" namn.
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg ja, fast då var det detta felmeddelandet som kom upp
/nokiacity/ny_sida_1.asp, line 23
och det fick jag sen även när jag ändrade så att det var
RecSet.Open Visa, Conn, adOpenStatic, adLockOptimistic %>
på ra 23 istället för
som det var innan.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Har du definierat adOpenStatic och adLockOptimistic då?