webForumDet fria alternativet

Liiiite asp och så en konkret fråga om nästan asp

ASP

4 svar · 190 visningar · startad av udden

Medlem sedan mars 200174 inlägg
Frågan#1

Hejhej.

Innan jag frågar erkänner jag - nog inte helt rätt forum, men tyckte inte Java-forumet passade då detta är väldigt webrelaterat. Tänkte att många som sitter med vb/asp är väldigt kunniga och kloka. Och intelligenta.

:)

Jag undrar kort och gott om det

1. krävs några speciella rättigheter / funktioner hos webhosten för att kunna använda java-applets på sin hemsida?

2. om dagens (ie4+/ne4+) webläsare automatiskt klarar av detta? Dvs har java aktiverat automatiskt?

Intressant att veta %-en av besökarna som kommer kunna se appletar, om det är värt att satsa på? Eller om man ska hålla sig till javascript,dhtml och asp (där fick jag äntligen med asp. :)

Är detta inlägg inte acceptablet, kanske ngn snäll vill flytta till det "rätta" forumet? Och inte läxa upp mig alltför brutalt.

------------------
Udden.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Applets fungerar så att klienten laddar hem det och kör programmet lokalt, och jag har för mig att om man kan köra applet:en beror helt på om man har rätt version av "Java Virtual Machine" som är programmet som exekverar applet:en.

Så browser spelar ingen roll och du behöver inte heller några rättigheter eller funktioner på webhosten, bara att du får ladda upp filer då då! :)

Jag kanske är helt ute och seglar, men sist jag jobbade med Java-applets så fick jag det intrycket!

Så det är nog bara att köra på.
Men jag föredrar Server-Side scripts.
Mycket roligare att fånga information från klienterna.
Men det finns ju Servlets... Det ska vara bra...

Iaf... Lycka till med Java:t! :e

------------------
Say hello to my stinky little friend!

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Rätt är att detta inte har med ASP att göra, och detta inlägg borde alltså ligga under forumet "Java", tyvärr så kan man i nuläget inte flytta inlägg mellan forumområden så jag låter den ligga kvar eftersom diskussionen har påbörjats.

Varför skulle en ASP:are veta mer om Java än en som håller på med Java :q
Posta i rätt forum nästa gång så får du nog mer uttömmande svar ifrån kompetens inom det området. :)

Mvh, Vide
Moderator, ASP

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

För att svara på frågorna,

1. Nej.
2. Ja. Så vitt jag vet i alla fall. Tidernaförändras.

Java applets är lite som Flash, det körs på klienten och det finns olika versioner och sån't är bra att ha lite koll på.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Tänkte att många som sitter med vb/asp är väldigt kunniga och kloka.

Bullshit :e

2. om dagens (ie4+/ne4+) webläsare automatiskt klarar av detta? Dvs har java aktiverat automatiskt?

De flesta. IE6 har det dock inte, och flera webbläsare (Mozilla, Opera m.fl.) kan tankas ner utan jvm. Applets är inte särskilt poppis.

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)