costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg om kode i scriptet innans ett ut såhär:
statistik = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=C:\fpdb\nokiacity\statistik.mdb"
men jag nu inte har tillgång till den lokala sökvägen och bara vet "\fpdb\nokiacity\statistik.mdb" men inte vilken enhet den ligger på, hur kan jag ändra
statistik = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=
så att den är inställd på den sortens sökväg istället?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Utgå ifrån din webroot, och använd server.mappath(). Om din webroot är mappen fpdb:
Server.mappath("\fpdb\nokiacity\statistik.mdb")
Om jag var du skulle jag dock använda OLEDB-drivrutinen istället. Den är finare. :)
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg tack,
jag hängde inte riktgt med i svängarna, men gjorde ett försök.
jagantog att koden skulle vara
<%
Session.LCID = 1053
statistik = "Server.mappath("\wwwroot\fpdb\nokiacity\statistik.mdb")
Set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open statistik
%>
och då svarar servern
Microsoft VBScript compilation error '800a0409'
Unterminated string constant
/nokiacity/statistik/config.inc, line 4
statistik = "Server.mappath("\wwwroot\fpdb\nokiacity\statistik.mdb")
--------------------------------------------------------------------^
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du antog fel. :)
Så här skulle du ha antagit:
Set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.Mappath("fpdb\nokiacity\statistik.mdb")
Du ska nog inte ha med wwwroot i sökvägen.
Lycka till! :)
edit: men som sagt, kolla upp oledb-anslutningen. Exempel finns på http://www.connectionstrings.com/ .
costodiaMedlem sedan aug. 2000864 inlägg tack nu löste det sig!
Nu fick jag ett nytt problem, som jag startat en ny tråd för.
leoMedlem sedan jan. 20051 inlägg Antar att det inte är helt ovanligt att db läggs i en särskild mapp (med skrivrättigheter) på samma hierariska nivå som wwwroot. I exemplet ovan förutsätts db-mappen ligga under wwwroot. Hur gör jag för att komma "förbi" wwwroot?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan utgå ifrån roten och backa med ../. Om servern tillåter det vill säga. I IIS 6 är defaultinställningen att inte tillåta det, så då får man antingen ändra den inställningen eller ange en komplett fysisk sökväg.
Mvh