Någon som vet var jag kan hitta en bra asp chat?
Chat
11 svar · 297 visningar · startad av 1thomas1
Ähummm...
Vide... får jag fråga varför... Förklara lite mer är du snäll..
För att något överhuvud taget ska ändras på en sida skriven med ASP så måste sidan skicka genom servern.
Om man alltså vill få fram chat-texten så måste alltså sidan uppdateras på något sätt kontinuerligt. "exempelvis genom meta-refresh eller knapp".
Det tar en viss bandbredd som känns väldigt långsamt och hackigt idag.
Javachattar är då mycket trevligare att sitta med.
------------------
MVH // Cyprys
Cyprys
Synd att du inte kan köpa en voodoojordglob och sedan snurra på den fort som fan och skrämma skiten ur alla.
En fusklösning om man inte behärskar Java är att göra en framesida där du tex. har textfönstret i en frame och skrivrutan i en annan. Du låter sedan textsidan uppdateras via meta-refresh.
Texten skrivs sedan till en textfil som begränsas till ett visst antal rader. Ju mindre desto snabbare går det att ladda den.
Ett tips är också att låta sidan uppdateras med det nyaste inlägget överst då vissa läsare har problem med scrollningen i samband med refresh.
/JANspeed
En fusklösning om man inte behärskar Java...
Antar att ni menar JavaScript eller??
------------------
Det finns alltid ett bättre sätt...
Jag tror jag kom på ett bra sätt att skapa en asp-chat precis :)
Tänk dig tre frames
- Chatten
- Formuläret
- Uppdaterad (bool-värde)
Det intressanta här är frame tre som inte behöver synas för användaren. Det är bara frame 3 som det sker en kontinuerlig uppdatering för att checka om ett nytt meddelande har skrivits. Har ett nytt skickats så uppdateras frame 1 med det nya meddelandet. På detta sätt får man lite bättre prestanda än om man hela tiden skulle uppdatera frame 1!
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
[Redigerat av Lukaspojken den 10 sep 2001]
Men om det är många som skickar samtidigt (vilket lätt kan hända i en chat) så blir ju funktionen bara ytterligare ett moment som servern ska göra och därmed bara en belastning. För då måste den ju både refresha update-sidan och chat-sidan.
Din metod är jättebra om det är få som chattar med långt mellanrum mellan inläggen men belastningen kommer ju om det är många som chattar samtidigt och då går ju uppdateringen på högvarv.
Klurigt eller hur. :)
Hej!
Jag instämmer helt med Vide, så som ASP ser ut nu finns det ingen bra och tillfredställande lösning på en ASP-Chat.
Den bästa lösningen enligt mig är en Java-chat (ej javascript, utan Java) och då iform av en servlet eller en applet som utnyttjar en multi-castsocket för att skicka information (kommunisera) i realtid.
Som jag nämde i en annan tråd (om stora system) fattas Vb många färdiga importbara object (klasser) som kommer väl till användning vid tex ett bygge av chat. Inte något ont mot ASP, men det fattas mycket för fullständiga weblösningar.
mvh Jörgen :)
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
Jovisst.
ASP är kanske inte bra att skriva en chatt i, men om man skall använda den privat och de bara skall vara en enkel grej, är det ju en ganska bra lösning. Om man inte kan Java, eller kanske inte vill använda det.
För att svara på din fråga vet jag inte var du hittar en klar lösning. Däremot kan jag skicka en variant som jag har gjort, om den skulle vara intressant.
Den är inte klar, men funktionsduglig :e
Jag tänkte väl skiva lite till på den någon dag, kanske :)
(Det är några funktioner jag saknar), såsom BAN osv :)
------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=19" TARGET=_blank>Skulle du äta på restaurang, om det var rökförbud?
</A>Varför blir mina isbitar inte lika klara som i reklamen?
Nu har jag fått många svar och många tycker att man ska använda en javachat istället. Någon som vet var man kan hitta en bra javachatt då?
Om man har en väldigt kraftfull server så kan man använda
Ingen buffer och att sidan hämtar data hela tiden från textdokumentet, (en evighetsloop). Loopen kontrollerar hela tiden om den sista raden är jämlik med den andra, så om inget skrivs så händer inget med sidan
Glöm ej att sätta timeout till lite högre också.
Har ej testat detta men det borde ju fungera?
Någon som vet något bra företag man kan prakisera hos? inom asp/sql?
om det inte ligger i närheten utav GBG så kan jag ju alltid praktiser hemifrån =)
------------------
"Brott kanske inte lönar sig, men det är kul"