Jag gör idag så att jag öppnar min dataförbindelse på varje sida med en ODBC-koppling system dsn.
Om man skulle vilja byta lösenord på databsen blir det ett hiskeligt jobbigt att ändra på varje sida.
Hur gör Ni använder ni SSI och inkluderar en fil med datbaskopplingen på varje sida.
------------------
Adde
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, det låter som en fantastiskt vettig idé. :)
------------------
mördar-anders, det är jag.
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Ja, jag har nästan alltid ha en fil med funktioner/subbar och variabler som jag inkluderar, sedan ropar jag på det jag vill använda.
Jag brukar till t.ex ha en function för att skapa connectionobjektet som jag sedan hämtar med:
Set conObj = funktionen
Så har jag definierat databaskopplingen i funktionen.
Ett annat sätt är att skapa kopplingsparametrarna (i ett application-object) i global.asa i Sub Application_onStart, då har jag den tillgänglig överallt.
------------------
Select * from world where gender = 'female' AND male = 'me'
[Redigerat av Vide den 09 sep 2001]
Men om du har kopplingen i global.asa tar det väl upp onödigt med kraft från servern eftersom att kopplingen inte stängs förns en person lämnat sidan.
------------------
Adde
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Nej, nej, nej! Det är ju en dödssynd att göra så! :p
Vad Vide menar är att du lägger strängen
"driver={Microskit blaha}dbq=c:\wrot\db.mdb"
i en applicationobjekt som du sedan öppnar.
------------------
"It's not where ya from it's where ya at"
Skulle du kunna visa ett exempel på hur det fungerar med global.asa filen. Det verkar ju vara ganska smart.
Dels det du lägger i global.asa filen samt det du lägger på sidan där du ska öppna databförbindelsen
------------------
Adde
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg I Sub Application_OnStart lägger du:
application("strDbPath") = "driver={Microskit blaha}dbq=c:\wrot\db.mdb"
Sedan öppnar du din databas på en sida:
Set conObj = Server.CreateObject("Adodb.Connection")
conObj.Open Application("strDbPath")
:)
------------------
Select * from world where gender = 'female' AND male = 'me'
Okej tack men jag använder mig för det mesta av SQL-server men jag kan nog lyckas knåpa ihop något själv
------------------
Adde
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Ja, det är bara att byta ut connectionsträngen mot den du använder...
------------------
Jag invecklar utvecklande