Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Jag har en tabell (access) som innehåller adress + telefon + namn osv till en massa företag. Den innehåller även två fält som heter SaljarID och KategoriID. Jag kan ju sortera tabellen vid öppnandet mha ORDER By Foretag Asc eller ORDER By Telefon1, och då är det inga problem.
Nu till problemet. Väljer jag att sortera på exvis SaljareID så vill jag ju att den ska sortera utifrån Namnet på säljaren och inte efter ID't.. Tabellen med Säljare kan se ut så här:
ID: 1
Namn: Karl Pedal
ID: 2
Namn: Anders Andersson
ID: 3
Namn: Lukas Lukasson
När jag då sorterar i min modertabell efter SaljareID så blir ju sorteringen i den ordningen som ovan, men egentligen skulle jag vilja sortera efter 2, 1, 3
Ni förstår säkert mitt problem, och nu undrar jag ifall det finns något smidigt sätt att lösa detta på?
Nu till problemet. Väljer jag att sortera på exvis SaljareID så vill jag ju att den ska sortera utifrån Namnet på säljaren och inte efter ID't.. Tabellen med Säljare kan se ut så här:
ID: 1
Namn: Karl Pedal
ID: 2
Namn: Anders Andersson
ID: 3
Namn: Lukas Lukasson
När jag då sorterar i min modertabell efter SaljareID så blir ju sorteringen i den ordningen som ovan, men egentligen skulle jag vilja sortera efter 2, 1, 3
Jag förstår inte vad du menar, du vill sortera efter SaljareID men ändå inte???
Väljer du ORDER BY SaljareID blir det 1-2-3-osv, väljer du ORDER BY namn blir det A-K-L-osv.