Godkväll Forumet.
Jaha, då sitter man åter i klistret. Är det någon som har några pointers?
Detta har hänt...
Jag använder mig av ett ODBC-objekt och har kopplat upp mig mot en godtyckligt uppladdad Excel-fil. Sedan exekverar jag en SELECT * på en av arbetsböckerna och placerar resultatet i ett recordset-objekt.
Följande ter sig mystiskt...
- I Excelarket har jag explicit sagt att alla värden skall betraktas som "text". Ändå säger recordset-objektets Type-property att det är mycket annat; adDouble t.ex.
- När första kolumnen bestämt sig för att den skall vara adDouble och sedan förtsätter till nästa post får den ett "Numeric Field Overflow" eftersom nästa post innehåller bokstäver i den kolumn som den den tidigare defierat som adDouble. Produkten av de olika bokstävernas ASCII-värden blir högre än bitgränsen för datatypen Double och därmed har vi vårt overflow.
Frågan lyder alltså...
- Kan jag explicit tala om vilken datatyp jag vill ha på kolumnen? Eftersom lösningen är dynamiskt har jag svårt att ange kolumnnamn och därmed använda mig av CAST eller CONVERT.
- Har någon något tips på hur jag slipper undan oväntade datatyper? Jag brottades med svenskformaterade datum ett tag också. (Jmf. 2001-01-01 med 01/01/2001).
R: Dessutom... om jag flyttar upp den post som har bokstäver i sig högst upp, för att dataypen skall definieras som char eller nchar eller nått, så returneras ett tomt recordset... EOF helt enkelt.
R2: Sa jag ODBC? Jag menar ADODB, fast det är ju nästan samma sak... ;)
------------------
To understand recursion, we must first understand recursion.
[Redigerat av ElMaco den 09 sep 2001]
[Redigerat av ElMaco den 09 sep 2001]