O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Frågan 7 sep. 2001 08:54 #1 Hur tar jag reda på om en viss kolumn redan finns i en tabell?
Det går ju liksom inte att skapa en om den redan finns.. :)
------------------
Set myWorld = Connect.Execute("DELETE * FROM world WHERE sex = "male"")
I have comed to take what is rightfully mine. Existence in eternity. And all i need is your creditcard number. | Existence
Vide Medlem sedan dec. 1999 8 577 inlägg Jag har gjort ett script som ligger under wF script: http://script.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/000089.html
OT: vilken fin signatur du har... Men om alla män försvinner, gör inte du det också? ;)
------------------
Select * from world where gender = 'female' AND male = 'me '
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Men jag känner mig lite feminin. :e ;)
Mja.. den är allt lite buggig.. kanske skall göra om den :)
Tack
------------------
Set myWorld = Connect.Execute("DELETE * FROM world WHERE sex = "male"")
I have comed to take what is rightfully mine. Existence in eternity. And all i need is your creditcard number. | Existence
M mrblonde Medlem sedan aug. 2001 2 349 inlägg om man vet att kolumnen har ett unikt namn i databasen kan man ta
SELECT name FROM syscolumns Where name = 'Kolumnnman'
Är rs.EOF så fanns den inte, annars fanns den.
Har man ett ounikt namn kan man köra den här sql satsen
SELECT sc.name FROM syscolumns sc, sysobjects so
WHERE sc.name = 'FÄLTNAMN' and sc.id = so.id and so.name = 'TABELLNAMN'
Det borde gå lite fortare än att loop igenom ett recordset.
r- glömde mina kod taggar :)
------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!
[Redigerat av mrblonde den 07 sep 2001]
M mrblonde Medlem sedan aug. 2001 2 349 inlägg ah... en sak till, det är sql server specifik kod...
..eller det kanske funkar i andra db:ar med, men jag vet bara om att det funkar i SQL Server.
------------------
calling me a motherfucker, saying he's gonna blow me away and blah, blah, blah, blah, blah.
National Blonde Day!
L LarsG Medlem sedan dec. 2000 12 464 inlägg Den fungerar enbart i SQL server och Sybase.
Det som är standardiserat är ett antal vyer som finns i information_schema. (I och för sig så är det inte så många som stöder det heller, men det kommer nog så småningom.)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum