webForumDet fria alternativet

Sätta datum fram i tiden

ASP

11 svar · 360 visningar · startad av WebbisNet

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg
Frågan#1

Om jag ex kör en update i databasen på en användare och vill sätta ett datum ex 3 mån framåt, nån som har ett bra exempel på hur satsen ska se ut

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

DateAdd()

@nders skrev:

DateAdd()

men hur gör man,

ex objConn.Execute("Update tabell SET kolumn=vad kommer här med DateAdd WHERE userID= användarens id")

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det beror på vilken databashanterare du använder. Så vänj dig vid att alltid klämma fram det när du postar en fråga.

LarsG skrev:

Det beror på vilken databashanterare du använder. Så vänj dig vid att alltid klämma fram det när du postar en fråga.

Sorry, jag använder access

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg
ex objConn.Execute("Update tabell SET kolumn=dateadd('m',3,date()) WHERE userID= 4711")
Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Har man problem att sätta in sina värde i funktioner och få " ' & # etc rätt, tar man det steg för steg. I detta fall börjar man alltså med

tremanfram=DateAdd("M",3,Now()) (eller Date())
objConn.Execute("Update tabell SET falt=#" & tremanfram & "# WHERE userID="& id)

När man sedan får det att fungera, testar man att ta bort variabeltilldelningen, om man föredrar det:

objConn.Execute("Update tabell SET falt=#" & DateAdd("M",3,Now()) & "# WHERE userID="& id)

Bör fungera för Access.

Hur gör man sen för att kolla om dagens datum äldre än det datum som är satt i kolumnen för vip

Ex. Alla nya medlemmar får en vecka VIP. Efter en vecka så ska bocken för VIP i databasen försvinna och de ska bli normalmedlemmar igen

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Varför ska du ha ett fält för det i databasen? Du vet väl när de har anmält sig, det är fullt tillräckligt.

Annars får då se till att köra en update-sats på lämpligt sätt (första besökare eller schemalagd händelse per dygn) och för de som är äldre än en vecka.

J.N. skrev:

HEJ!

Varför ska du ha ett fält för det i databasen? Du vet väl när de har anmält sig, det är fullt tillräckligt.

Annars får då se till att köra en update-sats på lämpligt sätt (första besökare eller schemalagd händelse per dygn) och för de som är äldre än en vecka.

jag har en tabell för vip och en för datum som det gäller till, så jag måste ha en tabell som visar om de är vip eller inte och hur länge den gäller

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Du har väl en inloggning??

Tips från coachen: Make things simple...!! :-)

SELECT * FROM USERS where användare = 'adam' AND lösenord = 'eva';
set mySQL = Conn.Execute(SQL)
IF mySQL("dteCreated") <= dateAdd("d", 7, date() ) THEN session("VIP") = TRUE

Du kan lätt ändra till annat antal dagar, byt sjuan.

Jag ska testa med att se om detta kommer att fungera:

<%If Date > settings("vipTillDatum") Then
SET objConn = Connect()
objConn.Execute("update tblUsers Set vip=false where userID="&settings("userID"))
End If%>
274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)