webForumDet fria alternativet

Webshop med ASP ?

ASP

10 svar · 508 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Hej allesammans och god jul !

Jag håller på med en webplats åt ett litet skivbolag och skulle vilja ha någon form av webshop i ASP (Tror jag)...

Det största kruxet är att jag inte begriper mig på ASP eller databasköret över huvudtaget ! Min fråga är därför: Finns det någon som har ett "färdigt" paket som jag kan använda ?

Ett önskemål är att ha en administrations sida där skivbolaget själva kan lägga in nya produkter etc... Försäljningen skall endast ske via postförskott till att börja med så något "E-secure" system är det inte frågan om !

God fortsättning /Bire

------------------
bire.cjb.net

Medlem sedan dec. 1999258 inlägg

Mycket enkelt.
Enklast: www.idg.se/Mikrodatorn -> Guider -> Webmastern och där hittar du nog nånting om webhandel system.
Mellan: www.aspin.com -> Components. Ta bara sånt som är gratis, ty de är utsugare.
Svårt: www.asptoday.com. Där läste jag lite av en intressant artikel om hur en bra webhandel ska vara upplagd. Mkt text men bra läsning.

------------------
Gott Nytt År

Jag testade ett par alternativ från de sidorna och upptäckte att det inte fanns någon administrations del för att enkelt lägga till aller ta bort varor ur shopen !

Jag skulle vilja ha en shop där det är enkelt att göra ändringar samt att man kan få en leveranssedel/faktura direkt från databasen så fort någon har handlat... Går det ?

------------------
//BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Självklart går det. Det finns säkert en massa standardlösningar att köpa men det som är det svåra är att varje kund (oftast) vill ha speciallösningar. Ibland så kanske kunden vill att man skall koppla butiken till deras affärssystem, eller att man skall kunna göra det i framtiden vilket gör att man måste ta hänsyn till systemets krav.

Om man skall registrera alla artiklar via en webbsida så måste man vara uppkopplad för att föra in de direkt vilket enmannaföretag inte uppskattar.

------------------
/ Torbjörn Hansson

Det är precis så jag vill ha det att man ska vara uppkopplad när man lägger till varor i databasen eller varför inte göra det lokalt på datorn i PWS och sedan ladda upp en uppdaterad databas om det är mycket ändringar man ska göra...

Ett problem som jag nu stött på är att jag vill ha en order skickad till mitt E-mail samtidigt som den görs i shopen samt en orderbekräftelse till kunden, vore tacksam för tips hur man kodar detta...

------------------
//BIRE
bire@telia.com

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Det är ganska svårt att förklara hur man gör det eftersom det är så många sidor inblandade. Att skicka ordern via e-post är en smal sak.

Jag håller f.n. på att bygga en sådan webbutik, där man kan lägga in artiklar lokalt via formulär i Access och sedan ladda upp databasen. Jag har lagt kundkorgsdatan i en enskild databas så att kundernas varor ligger kvar i korgen. Och när kunden har gjort sin beställning skickas den med ett vanligt html-mejl till företaget.

------------------
/ Torbjörn Hansson

Menar du att "skicka ordern ENBART med e-post" Eller att det är en smal sak i kombination med det befintliga...? Jag fattar nada..

------------------
//BIRE
bire@telia.com

Medlem sedan apr. 2001109 inlägg

det finns massor av sådana script för php som f.ö är ett mycket bättre språk.
phpshop.org är ett sådant...

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Tråden skapades 24 dec 1999 & ärendet är för trådförfattaren redan löst!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

E inte skywalker bire? eller tvärtom?
*tro*

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan jan. 20012 437 inlägg

Trådförfattaren (Bire) har bett forumledaren (Skywalker) att han ska stänga tråden pga att han inte vill ha en massa mer mail från en tråd som inte varit aktuell på över ett år.

Sen om Bire & Skywalker är en & samma person dementerar jag även fast det är sant.

Förfarandet att en medlem kan be om att få sin gamla tråd stängd pga ovanstående anledning är dock helt sann! :)

Tråden stängs alltså på författarens begäran.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)