nachipMedlem sedan aug. 200150 inlägg Yo!
Jag vill ta reda på vilket os besökaren använder och skicka in detta i en databas... t ex, om besökaren använder Windows 2000 ska win2k i databasen öka med ett.
jag vet att man använder servervariables, men hur rensar jag ut operativsystemet ur följande resultat?
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.01; Windows NT 5.0)
.nachip
[Redigerat av nachip den 03 sep 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg str = "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.01; Windows NT 5.0)"
l = len(str)
p = instrrev(str,";")+1
osstr = mid(str,p,l-p)
Nu vet inte jag hur strängen ser ut i andra fall.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det där lär inte funka i Mozilla, Opera et.c..
------------------
God, root, what is difference? /Pitr
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det var så kul att posta att jag gjorde det två gånger...
[Redigerat av spango den 03 sep 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur är strängen uppbyggd? Kan det se ut hur som helst för olika läsare?
red: Sökte lite och det verkar som om allt möjligt kan förekomma, så det är ganska svårt att få till något heltäckande.
------------------
[Redigerat av LarsG den 03 sep 2001]
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jupp, det tycks vara fullkomligt ostandardiserat :(
------------------
God, root, what is difference? /Pitr
nachipMedlem sedan aug. 200150 inlägg hmm... finns det inget annat sätt än att använda servervariables? typ, javascript? men hur skulle jag isf få in det i databasen?
.nachip
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg En variant är att du kollar på ett bestämt antal olika OS
str = request.servervariables("HTTP_USER_AGENT")
if instr(str,"Windows NT") > 0 then
os = "NT"
elseif instr(str,"George 3") > 0 then
os = "G3"
elseif instr(str,"Windows 2000") > 0 then
os = "W2K"
elseif instr(str,"Windows 98") > 0 then
os = "W98"
else
os = "Other"
end if
'update database
(Det finns ett OS som heter George 3)
------------------
nachipMedlem sedan aug. 200150 inlägg funkar fin, fint! man tackar! :)