davidMedlem sedan dec. 199949 inlägg Jag undrar om det går att hämta poster i en databas från två tabeller samtidigt.
Jag har en databas med 12 tabeller jan, feb, mar osv. och jag listar aktuella poster för varje vecka. Men ibland inträffar det att StartDate är i förra månaden och då kommer inte tabellen med dessa poster med. Provade att öppna båda tabellerna i samma SQL sats men då måste man ju ange från vilken tabell Datumintervallet är i.
sqlStr = "SELECT * FROM " & ThisMonth & " WHERE Datum BETWEEN #" & StartDate & "# AND #" & EndDate & "# ORDER BY Datum"
Hoppas någon förstår annars får jag utveckla.
------------------
/David
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Visst går det att ordna, men jag tycker att du har en konstig datamodell. Räcker det inte med en tabell och ett datumfält?
Om du vill hämta från mer än en tabell i samma fråga så kan du göra en union
sqlStr = "SELECT * FROM " & ThisMonth & " WHERE Datum BETWEEN #" & StartDate & "# AND #" & EndDate & "# union SELECT * FROM " & ThatMonth & " WHERE Datum BETWEEN #" & StartDate & "# AND #" & EndDate & "# ORDER BY Datum"
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 03 sep 2001]
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Håller med LarsG.
Databaser är gjorda för att man ska kunna plocka ut ett specifikt urval av poster, så låt inte tabellerna bli själva urvalet.