Har gjort ett formulär för uppdragsregistrering. I en listmeny kan man välja vilken kund uppdraget gäller. Listmenyn hämtar sina värden från kundregistret i databasen. I kundregistret finns även kundnummer och referensperson angivet.
Nu till mitt problem :(
För att kunna skapa ett uppdrag behöver även kundnummer och referensperson skickas från formuläret.
Jag vill därför att när jag väljer en kund i listmenyn ska referensperson och kundnummer fyllas i textrutorna för dessa värden. (Kan även vara dolda textrutor)
Finns det någon lösning för detta???
Har tänkt tanken att ladda om sidan men då försvinner väl de värden som redan är ifyllda i formuläret.
En annan tanke är ett popupfönster där kunden väljs. När sedan popupfönstret stängs fylls värdena i rätt ruta i formuläret.
Det låter som att du har en referensperson per kund, vilket är konstigt i sig.
Skulle så vara fallet, varför ska du då registrerar jobbet på kund OCH person?
Justera databasen till att ha kund+person i en tabell, som knyts till uppdraget.
OM du har mer än en person per kund, skicka över kund-id till nästa sida, hämta samtliga personer, som man sedan väljer mellan.
En kund kan ju vara ett företag, då är det bra att ha en refernsperson som beställt uppdraget.
När det gäller designen på databasen är det inget jag kan göra något åt då ett windowsbaserat planeringsprogram använder sig av den. Det jag gör är ett motsvarande webgränsnitt i ASP. Jag kan hålla med om att designen kanske är lite sådär. Det hade som sagt räckt med att ange kund vid skapandet av uppdraget.
Det kan ju även vara olika referenspersoner vid vid samma företag vid olika uppdrag.
Jag kollar javascriptet och ser om jag kan få det att funka.
En kund kan ju vara ett företag, då är det bra att ha en referensperson som beställt uppdraget.
Jodå, det är alltid bra, jag menade att det är EN, dvs kunderna är inte större än att de har just EN kontaktperson.
Aldrig två för en kund alltså. Eller tre.
devotion skrev:
Det kan ju även vara olika referenspersoner vid samma företag vid olika uppdrag.
Det skriver du emot här, då kan det vara mer än en person per företag. Då tolkar jag det som att företaget och kunden registreras som en helt ny post, fast företagsuppgifterna redan finns med en annan person.
Jag skulle vilja ha en företagstabell, en referenspersoner-tabell, en jobbtabell, som knyter ihop uppdrag med kund och (en) referensperson.
I vilket fall är det inte så mycket att orda om, då du måste anpassa dig till ett annat system.
Du får göra det bästa av det, helt enkelt.
Jag har fått det att funka med listmeny och EN textruta.
Dvs väljer jag kund så kan jag få scriptet att fylla i kundnummer i textrutan. Jag har inte lyckats få det att fylla i två.
I Palles exempel fylldes en av de två textrutorna i med samma värde som listmeyn. Jag behöver ju 3 olika värden som baseras på samma post i databasen.
Som jag har förstått så använder sig scriptet av "label" och "Value" från listmenyn. vilket är 2 olika. Jag behöver 3.
Palle!! Har du några fler bra script på lager??? Hjälp mig!!
Jag börjar fundera på att dela upp registreringen i två steg där man väljer kund först. När man sedan går vidare fylls värdena i nästa formulär i baserat på föregående val. Det är en tänkbar lösning.
Men är det någon som vet hur man använder sig av listrutor är jag tacksam för svar!!!
Jag hade gjort så här:
* Lagt alla värden jag behöver i value på option-elementen, separerade med något vettigt tecken.
* Kört ett javascript som delar upp och skriver ut.