Sökte på detta problem med att texten " Sidan gäller inte längre" kommer upp när man går bakåt i webbläsaren efter att ha blivit skickad via en länk.
Lösningen på detta var följande:
Men alltså..Ska den spara eller inte?
För om jag lägger det på den sida som jag vill att man ska komma tillbaka till så får jag fortfarande samma fel.
Klickar man på uppdatera där så går sidan igång igen.
Koden gör så att sidan inte sparas i cachen.
Meddelandet Sidan gäller inte längre kommer fram då man ex. trampar in på en sida dit ett formulär har postats.
Och då sidan inte sparats i cachen så måste den uppdateras för att hämtas igen.
Summa sumarum:
• Lägg koden på de sidor som du inte vill att webbläsaren ska spara i cachen.
• Vill du kunna visa sidan, lägg inte in koden + ändra cache inställningarna i din webbläsare.
Du kan ju alltid laborera lite med Expires och ExpiresAbsolute.
Meddelandet kommer väl på en sida som det skickas formulär till, antar jag. Vad är det för formulär? Kan du tänka dig att använda metoden GET istället? Vad visar sidan?
Det är alltså ett formulär med metoden POST du använder? Om jag var du skulle jag använde metoden GET och request.querystring istället för det här. Då skulle du slippa "Sidan gäller inte längre", och sidan skulle bara läsas om.
(Du får alltså meddelandet eftersom browsern inte automatiskt postar om det som finns i Form collection. Använder du GET är form collection tom, eftersom allt skickas via url:en i vanliga querystrings.)
Alltså såhär såg koden ut från början innan jag ändrade. När jag ändrade så fungerade det inte.
Såhär ser det ut när jag ändrat. Kan det vara något fel där jag hämtar in från formuläret eftersom det inte är fel i koden utan det blir bara tomt. I adressfältet står landets namn med som jag ska använda men det hämtas inte in.
Blir det heller inte något fel eftersom jag använder action="public_contact.asp?alt=select&link=contact" för att komma till rätt ställe på sidan. Nu när jag använder dropdownen så står det bara public_contact.asp?country=sverige.
Har det andra försvunnit?
<% If Request.QueryString("alt") = "select" Then %>
<table width="598" border="0,5" cellpadding="0" cellspacing="0" bordercolor="#000000" bordercolorlight="#000000" bordercolordark="#000000" class="input_table">
<tr>
<td>
<% Visa = "SELECT * FROM tblCountry"
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3 %>
<form name="country" method="GET" action="public_contact.asp?alt=select&link=contact">
<table border="0" cellspacing="0" celpadding="6">
<tr>
<td alignt="left" width="110"><font class="input_rubrik"><%=strSelect%></font></td>
<td alignt="left">
<select name="country">
<% Do While Not RecSet.EOF %>
<option value="<%=RecSet("countryswe")%>"><%=RecSet("countryswe")%></option>
<% RecSet.MoveNext
Loop %>
</select>
</td>
<td><input type="submit" value="<%=strShow%>" style="font-size: 7pt; font-family: verdana, arial"></td>
<td></td>
</tr>
</table></form>
<% RecSet.Close %>
</td>
</tr>
</table>
<% Visa = "SELECT * FROM tblContact WHERE country = '" & Request.Querystring("country") & "'" & " ORDER BY contactname "
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3 %>
Jag måste på något sätt få denna att stämma för att sidan ska laddas rätt.
<% If Request.QueryString("alt") = "select" Then %>
och så måste även link=contact.
Om jag gör två hiddenfält som heter hidden1 och hidden två med värdena select och contact, hur gör jag då för att det ska fungera?
Eller jag kanske måste bygga om hela strukturen på sidan.
Nu som sagt så skickas jag mellan de olika funktionerna med hjälp av olika texter i adressen.