webForumDet fria alternativet

(Allmänt inlägg) om ASP

ASP

5 svar · 151 visningar · startad av McD

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg
Frågan#1

Har under en längre tid varit en spelgalning suttit alla mina lediga stunder och spelat dataspel. Nu när man har börjat mixtra med ASP så har min fritid förändrats drastiskt, allt handlar om ASP.

Intresset blir bara starkare och starkare desto mer man lär sig.

Jag vill med detta inlägg framförallt tacka vide, @anders, kruger som har hjälpt mig oerhört mycket. Det finns säkert väldigt många fler som har hjälpt mig och jag tackar även Er.

Det roliga med ASP är för mig att Nu börjar man kunna ta åt sig av informationen här på forumet i olika informationstexter. Som Ni flesta vet så är det en sak att få till en funktion och en annan att förstå hur den fungerar.

Jag personligen fick en utskällning :) av KruGer för några månader sen, då han sa till mig att Du ger upp alldeles för lätt... Han hade mcyket rätt i det han sa. Men det är svårt att lösa problem när man inte förstår hur saker fungerar.

Jag beunderar Er som kan det här utan och innan, och jag väntar med spänning på den dag då jag kan hjälpa Nya medlemmar här på wf med vad Ni har lärt mig.

För ett halvår sedan så kunde jag inte något alls om ASP med hjälp från vänner och bekanta så har jag nu äntligen börjat att förstå hur saker och ting fungerar.

Ett tips till Er som är i samma situation som mig och försöker lära Er det här med ASP är att INTE göra/använda någon funktion som du inte i helhet vet hur den fungerar. Fråga gärna någon som vet och du kan utnyttja dessa kunskaper till något annat.

Oj, vad jag svamlar... måste tillbaka tillarbetet... (sitter och väntar i en telefonkö)

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg

Ett tips till Er som är i samma situation som mig och försöker lära Er det här med ASP är att INTE göra/använda någon funktion som du inte i helhet vet hur den fungerar.

Jag håller helt med. Det finns en sån massa fel och så mycket förlorad tid som kunde sluppits om folk inte bara snott kod rakt av utan att ha en aning om vad de sysslar med.

I slutändan hjälper inga genvägar utan det slutar alltid med att någon får sitta och nysta i trasslet. Dock är det ju självklart inge fel i att se hur andra har gjort. :)

Jag håller också med om att just idéen med ett forum som detta som agerar som samlingspunkt för folk som vill lära sig är skitabra. Jag tror de flesta som lär sig nått här i sin tur hjälper någon annan. En god cirkel har startats.

Förövrigt så låter det som om det var en väldigt lång telefonkö och du tackar som om du nu tänkte lägga ner ASP:n. ;)

/JANspeed - som för tillfället också har gott om tid

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Inte en chans att jag lägger ner den... Det är nu när man förstår som det roliga börjar...

Finns många möjligheter att lösa saker på med asp nu gäller det att mixtra med den opitmala lösningen.

------------------
McD- Burgers for the people!

www.McDz.net www.SweQuake.com

Medlem sedan jan. 2001510 inlägg

Hmm... den optimala lösningen är säkert att byta till PHP. Typiskt nog så brukar det vara så när jag lärt mig ett nytt språk. Det dyker alltid uppe ett språk som är bättre. Men man kan ju hoppas på att MS kanske hittar på något smart. :)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hmm... den optimala lösningen är säkert att byta till PHP. Typiskt nog så brukar det vara så när jag lärt mig ett nytt språk. Det dyker alltid uppe ett språk som är bättre. Men man kan ju hoppas på att MS kanske hittar på något smart.

Den optimala lösningen är att lära sig .NET och/eller Java vid sidan om ASP/PHP. MS har ju kommit med .NET och kommer nog inte att utveckla ASP/VBscript så mycket till, om jag får säga vad jag tror.

Jag vill med detta inlägg framförallt tacka vide, @anders, kruger som har hjälpt mig oerhört mycket.

Var sin ko. :)

Det är sant att ju mer man lär sig desto roligare blir det eftersom man behärskar tekniken. Men det är oundvikligt att man når en gräns inom en teknik där man inte kan lära sig mycket mer, visst man kan grotta sig djupare i hur tekniken fungerar vilket självklart är intressant, men man får inte samma aha-upplevelser dom i början.

Då kommer man till nästa steg, att blanda olika tekniker med varandra. Det är här det finns hur mycket som helst att hämta informationsmässigt.

Som jag skrivit i min aspskolehjälpfil: Jag hoppas att detta (forum i detta fall) gör dig till en bättre informationssökare och inte en "slav under andras kunnande". :)

Mvh, Vide

------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");

webeye.nu

Medlem sedan apr. 2001357 inlägg

Jag är helt klart en sån som frågat mycket på detta forum, ofta på sånt som är lätt för Er som kan ASP men nu tack vare all hjälp har jag fått upp ögonen för ASP och programmering och skall därför gå en kurs om detta och vill tacka för all hjälp jag fått och hoppas att jag skall bli bra.

Anledningen att jag har frågat mycket är att jag inte kan grunderna i ASP och därför inte ser "helheten" i en kod.

Det jag vill ha sagt är tack för att detta forum finns ;)

Jonas

------------------
--------------
STARZINGER
Tackar & Bockar forumet rockar!
Med ett hugg faller inget träd

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)