Låt mig presentera ett problem som många av er säkert skrattar åt. Jag kan ingenting om databaser, än mindre om databaser kopplade till hemsidor och formulär. Trots det måste jag skapa en sådan.
Egentligen är det jag vill ha ganska enkelt, tror jag. På min hemsida skall folk kunna anmäla sig till olika aktiviteter. De skall fylla i sitt namn, sin adress, epost samt klicka i en kryssruta. Alltså ett simpelt formulär. När de trycker på skicka skall all information sparas i en enda fil, som hela tiden uppdateras/fylls på allteftersom personer anmäler sig.
När en person har tryck på skicka, skall en liten ruta (tack för din anmälan) komma upp, varpå ett ”OK” klick skickar dem till huvudsidan. Bäst hade varit om de innan de klickar ”skicka” kan klicka på en länk som visar vilka personer som har anmält sig (men endast få se namn och inte de övriga uppgifterna), detta är dock ”bonus” och ej nödvändigt.
Filen som registrerar alla anmälningar skall helst vara lätt att öppna och granska, tex i Word, Notepad eller helst Excel.
Kan man undgå att använda Filemaker, Acess o dyl?
Kan man på nägot sätt kolla så att allt fungerar utan att lägga upp det på en server.
Hur skall jag gå tillväga? Jag förväntar mig inte en paketlösning med färdiga koder, men all hjälp på vägen uppskattas.
Jag är hyfsad på html, men har i princip aldrig använt formulär och kan knappt stava till php, cgi och allt vad det heter....men jag lär mig snabbt. ;)
Tacksam för alla tips.
/Niklas
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Ja du kan skriva till excell word filer men detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig lite grundläggande om databaser. Du kan göra en sida som visar informationen i databasen, för att lätt titta på anmälningarna
Har du IIS installerat på din lokala burk, så kan du testköra dina asp sidor lokalt
Hej,
Tack för ditt svar. Det hade varit kul att lära sig lite mer om asp, och jag sitter just nu och ”pluggar”. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att lösa mitt problem. Jag kan skapa ett formulär, men jag vet inte hur jag kopplar skicka-knappen till exceldokumentet, och jag har ingen som helst aning om hur jag gör en länk som visar utvalda delar av inskickad data..
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Ok, jag skulle föreslå att strunta i excell, eftersom jag tycker det är bökigare att hålla på med excell-dokument via asp, än det är att hålla på med en enkel access-databas.
Hur har du strukturerar upp informationen ? Vad är det för typ av aktiviteter, hur är de uppbyggda
Ehrm, som sagt, jag vet ju inte så mycket om det här än.
Allt som krävs ar ett anmälningsformulär för diverse evenemang, där ska man mata in:
1. Namn
2. Adress
3. E-post adress
4. Kryssa för om man är medlem eller inte
Sen ska man trycka på skicka-knappen, informationen ska då lagras i en fil som helst ska kunna öppnas med ett standardprogram (helst inte access eftersom mottagarna av informationen kan ytterst lite om detta program). Filen som lagrar informationen skall naturligtvis uppdateras kontinuerligt när någon ny anmäler sig...
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Vilken information håller varje evenemang? Du behöver aldrig öppna access när du ska kolla på informationen, du gör en sida där du kan kolla på den lagrade informationen, allt måste ändå vara webbaserat då de ska kolla på filen
Ursäkta min tröghet, men jag förstår inte vad du menar med ”vilken information varje evenemang håller”
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Alltså information som namn, plats, datum, beskrivning etc.
OK…Varje evenemang innehåller följande information:
Typ av evenemang: Möte, Exkursion eller Bokauktion
Plats
Datum
Tid
Kostnad
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Ok, hade du iis (Internet Information Service, webbserver) på din burk? Annars vilket operativsystem använder du?
Om du kör på access kan du skapa en enkel databas. Jag antar att folk inte ska behöva registera sig på din site för att kunna anmäla sig, eller? I din beskrivning av evenemang säger du tid och datum, är det start datum och hur länge det håller på? Kan det hålla på längre än en dag?
Japp, jag har IIS (XP).
Ja det är startdatum, det brukar hålla på ett par timmar för möten & auktion, men dagar för exkursion.
Tyvärr så har jag inte access, det var lite därför jag helst ville få allt lagrat i en excal eller txt fil...
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Då är kanske mySql ett alternativ, detta är ett utmärkt tillfälle att lära sig lite om databaser som jag tidigare skrev, du får så mycket fördelar av lägga det i en db. Ändamålet passar en databas bäst.
Om du gör det i en databas skapa följande tabeller
EvenemangsTyper
-Pk_EvenemangsTypId (räknare, primärnyckel)
-Evenemang (text)
Evenemang
-Pk_EvenemangsId (räknare, primärnyckel)
-Fk_EvenemangsTypId (tal, främmande nyckel mot EvenemangsTyper, Pk_EvenemangsTypId)
-StartTid (datum/tid)
-SlutTid (datum/tid)
-Namn
-Beskrivning
-Plats
-Kostnad
Anmälningar
-Pk_AnmälningsId (räknare, primärnyckel)
-Fk_EvenemangsId (tal, främmande nyckel mot Evenemang,Pk_EvenemangsId)
-Namn (text)
-Epost (text)
-Adress (text)
-IP (text)
-Medlem (bit,text eller vad som finns att tillgå för representera en boolean)
Intressant!
Ska ta och kolla upp det där, laddar ner mySql nu, tack för din hjälp
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Fälttyperna jag skrev ovan var för access, ur skallen vad som finns där, var längesen jag använde det för att lagra data. Du får kolla upp liknande i mySql, finns säkert info om det i forumet här. När du ska skapa primärnycklar i mysql som motsvarar access räknare, får du nog skapa med fälttypen tal med en identity (eller vad det heter i mysql), alltså unikt och ökande värde för varje post i tabellen.
/Red
Såg att du var doktorand i Lund, vad doktorerar du i och vart :)
Ehr, just det....
Jag kommer att få plugga en hel del om det här, men det är kul att lära sig. Känns bra att jag har en strategi iaf...
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Jag uppfattade aldrig om tanken var att man behövde vara registerad på din sida för att kunna anmäla sig. Isåfall får du normalisera tabellen Anmälningar och dela upp den i en
Anmälningar
-Pk_AnmälningsId (räknare, primärnyckel)
-Fk_EvenemangsId (tal, främmande nyckel mot Evenemang,Pk_EvenemangsId)
-Fk_AnvändarId (tal, främmande nyckel mot användare, Pk_AnvändarId)
-IP (text)
-AnmälningsDatum (datum/tid)
/Red, alternativt strunta i Pk_AnmälningsId och istället sätta Fk_EvenemangsId samt Fk_AnvändarId som primärnyckel, tillsammans. Iof är det enklare med Pk_AnmälningsId som primärnyckel, men det innebär att en person kan teoretiskt anmäla sig mer än en gång till samma Evenemang (om du inte gör ändringar så att Fk_EvenemangsId och Fk_AnvändarId tillsammans måste vara unikt med hjälp av unique.
Användare
-Pk_AnvändarId (räknare, primärnyckel)
-Namn (text)
-Lösenord (text)
-Epost (text)
-Adress (text)
-Medlem (bit,text eller vad som finns att tillgå för representera en boolean)
nix, man behöver inte vara registerad...