Jag gör en registreringssida och jag undrar hur man ska skriva för att kolla om användaren redan finns i databasen. Alltså om den finns så går det inte om det går så ska den läggas till. Har fixxat allt annat så det läggs till men man kan ha multiple av t.ex. "scoxi"..
tack på förhand
Du måste skapa en sql-sats för att först räkna förekomsten av användarnamnet innan du skickar in det i databasen.
sql = "select count(kolumnen_usernames) where kolumnen_usernames = '" & Request.form("användarnamn") & "'"
Set rs = conn.execute(sql)
if not cLng(rs(0)) = 0 then
'användarnamnet finns, skicka tebax
else
'användarnamnet finns inte
'lägg till mannen
end if
sql = "select count(kolumnen_usernames) where kolumnen_usernames = '" & Request.form("användarnamn") & "'"
if rs(0) then
else
'lägg till mannen
end if
CLng är onödigt eftersom att du får ett tall tillbaka. Sen känns det lite onödigt att använda Not vid jämförning av tal och strängar.
sql = "select 1 [b]from tabellen[/b] where kolumnen_usernames = '" & Request.form("användarnamn") & "'"
if not rs.eof then
else
'lägg till mannen
end if
Umm hur menar du? Jag sitter ju själv och läser fel i loggar och så, men jag känner mig inte bekväm med att programmatiskt tolka felkoder/felbeskrivningar.
Jag gör det bara i undantagsfall.
Felet står i klartext, du har missat ett end if någonstans.
Gör din kod med klara indrag, så ser du väldigt enkelt var det är fel. Dessutom underlättar det för oss andra wF-ianer om du inte skulle lösa ett problem.
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e