Hoj,
Jag har en databas (MS Sql-server) med tabeller som bla. har fält som är ntext och nvarchar (unicode?). Jag ska nu försöka lägga in rysk text. Jag har lyckats (direkt i tabellen) att lägga till ryska tecken i ett fält men när jag ska presentera det så blir det en soppa av det. Jag har testat att lägga till <meta-tag med olika charset, utf-7,8,16 och iso-8859-1,2,3,4,5,6, utan framgång.
Vad skall man göra? Kan det bero på odbc-kopplingen eller är det något mer i databasen som måste göras.
Tacksam svar.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Hmm.. jag tror att du måste sätta både CodePage och CharSet för att det ska bli riktigt bra.
Testa följande högst upp på dina sidor:
[red]<%@ CodePage=65001 %>
<%
Response.Charset = "UTF-8"
%>[/red]
jag har haft liknande problem med japanska. (med utf8)
det jag markte e att winxp och win2000 anvander olika kodning for tecknerna.
testa att spara ner lite text och ladda upp det fran samma "dator". jag korde winxp hemma och nar jag mata in japanska tecken var det lasligt i databasen, men nar jag matar in text in i databasen genom ett forumular p@ en win2000 server sa blir det bara krummelurer, informationen kommer daremot ut ratt om den lases fran win2000 servern. hamtas den i winxp blir det bara krummelurer. sa kort sagt sa funkar det om det anvands pa samma dator
det konstiga ar att jag lyckats fa winxp att gora sa det blir krummelurer i databasen. (men da visas ratt i win2000 servrar och aven winxp)
sag hur det gar, jag har inte lost detta helt heller :e
Tack Palle! Nu börjar det likna något. Dock har några nya frågor dykt upp...
1. @ CodePage ... måste tydligen vara först i ett asp-dokument. Jag skulle vilja ha det i logiken för att kunna avgöra vilket språk det är i databasen innan jag skriver ut vilken teckenuppsättning som ska användas. Går det?
2. Jag använder ett asp-system för att lägga in och ändra texter. Men här verkar samma problem uppstå att när jag skriver in (kopierar) den ryska texten så översätts det innan det har kommit till databasen. Hur undviker jag detta?
Mvh :q