webForumDet fria alternativet

Skydda en extern sida..

4 svar · 207 visningar · startad av KalsongCesar

KalsongCesarMedlem sedan mars 2001339 inlägg

Har en sida som skyddas med lösenord och skapar en personlig sessionsvariabel som kollas på varje sida.. typ vanlig lösning.

Men jag har även en extern sida som jag länkar in och vill även skydda den, men hur ska man smidigast kunna kolla det? Går ju inte att kolla sessionen.. alt skulle kanske vara att kolla vartifrån besökaren kommer.. men det tror jag inte är så vattentätt inte.

Tips förslag tas gärna emot.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Det kan du nog inte göra på något säkert sätt, det har du rätt i.

det var inte svaret jag ville ha. Det måste gå å ngt sätt.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ta aktuellet klockslag, ett slumptal och en hemlig kod och slå ihop dessa till en sträng som du sen kör MD5 på. (Google: MD5 ASP ger dig kod om du inte redan har det.) Skicka sedan över klockslaget, slumptalet och MD5-strängen till den andra sidan (som GET-variabel exempelvis).

På mottagande sida tar du klockslaget, kollar så det inte är för gammalt, sätter ihop det med slumptalet och den hemliga koden, kör MD5 och kollar så att det stämmer överens med MD5-strängen som skickades. Stämmer det så vet du att det är någon som kan den hemliga koden som skapat den (dvs din andra sida).

såja.. det var det jag hade i åtanke..
Tack, är det ngn som vet ngt annat sätt för tex iis att utbyta info eller ngt sånt så berätta görna.
Tack tydal

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)