McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Använder det och diggar det skarpt.
Dock har jag två Frågor:
Hur fixar man så att posterna i den databasen automatiskt raderas när det tex finns 50 poster... förklara gärna även hur man även raderar efter ett visst datum.
Hur ändrar man så att högsta id´s nummer visar det totala antalet besökare? så som det är nu så räknas bara posterna och på så sätt visas totala antalet. Det för dock med sig att databasen blir onödigt stor. Raderar man mina 3500 poster och sparar de 50 senaste så ändras oxå totala antalet besökare till 50... Det vill jag fixa. iof går det ju bara att skriva ut id, men funkar resterade scriptet då?
Tack på förhand.
------------------
McD- Burgers for the people!
www.McDz.net www.SweQuake.com
[Redigerat av McD den 26 aug 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du vill ta bort alla poster som är äldre än t.ex 42 dagar så kan du (om du använder Access) göra
sql = "delete from statistik where " & _
" datumKolumn < dateadd(""d"",-42,date)"
connect.execute sql,,128
För att ta bort alla poster utom de 50 som har högsta id (Access-specifik lösning)
sql = "delete from statistik where id not in (select top 50 id from statistik order by id desc)"
connect.execute sql,,128
Jag förstår inte din andra fråga. Vad menar du med onödigt stor? Hur många id-nummer du har använt har inget med storleken på databasen att göra.
För att räkna antal poster
set rs = connect.execute("select count(*) from users ")
response.write "Antal användare " & rs(0) & "<br>"
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 26 aug 2001]
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Tack lasseG
Jo, min andra fråga... det är ju inge problem att räkna posterna som finns i tabellen och sen skriva ut dem... så fukar ju scriptet nu.
Men då får jag ju som sagt var ha lika många rader i tabellen som det har varit användare.
skriver jag dräemot ut det senaste id nummret så får jag ju fram den infon oberoende på hur många rader det är i tabellen.
Frågan är då asså, funkar resterande scriptet om jag löser detta på ovanstående vis?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag har inte tittat på skriptet så jag vet inte hur det påverkas av dessa förändringar. Det är väl enklast om Vide svarar på det.
Det är ingen garanti att en räknare ger kosekutiva nummer så den metoden är inte helt tillförlitlig. För att vara helt säker så får man nog ha en egen räknare.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Tar du bort poster så att du ha t.ex 50 kvar så kommer även alla beräkningar att påverkas.
Totala antalet besökare kommer således alltid att vara 50st. Du får då istället lägga det totala antalet i ett separat lagringsmedia, t.ex en textfil.
Men jag förstår inte varför du vill ta bort poster... märker du att det är segt?
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg Njao lite... men framförallt en tabell i databasen som blir stor...
------------------