Har ett litet problem som jag inte vet hur bäst det löses.
Jag ska jobba med en site som ska lansera ny version av deras sajt, och nya språk.
Backend'en är densamma för de olika språkversionerna.
Men nu till problemmet, vad är det bästa sätet att ta hand om en websida i flera språk?
Är det bäst och använda CMS för det?
Och i så fall, någon rekommendation?
(När jag pratar om språk pratar jag om Svenska, Engelska etc, inte programmeringspråk ;) )
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Det bästa är att diskutera med kunden.
Det finns en uppsjö variabler (inte programmerings alltså ;)) att tänka på:
- kostnad
- ambitionsnivå
- uppdateringar
- innehållsmängd
- innehållstyp
I klarspråk ska du väga in:
Hur mycket vill kunden betala, vad vill de presentera, hur avancerat ska det vara, vem ska uppdatera och hur ofta.
Ska de endast presentera sig själv, produkter etc kan man göra en hårdkodad webbplats, men om de sedan vill uppdatera själv, kan det vara bättre att kunna låsa dem till att inte kunna förstöra något, vilket de kan göra lätt om oerfaren personal ska "fixa något enkelt"
Min arbetsplats använder sig av flera publiceringssystem som vi rekommenderar beroende på ovanstående. Ibland har kunden ett befintligt som de redan köpt. Och ibland gör jag en webbplats på sex språk med ca 50 sidor mha includefiler och css i enkel VbScript.
Det finns en uppsjö system, googla!
Leta upp ett du har förtroende för, använd det för kommande kunder också.
Tänk på att det finns många billiga som kanske passar dig utmärkt, beronde på ambitionsnivå.
Låt också den som ska arbeta med webbplatsen vara delaktig; tänk dig själv att jobba med ett dåligt system i flera år.
Det vill du inte, och drar dig därför för att uppdatera webben.