GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg hejsan,
har en selectbox dar vardena i den kommer fran databasen, nar jag valjer ett varde i selectboxen sa satter jag det som qs for att kunna skriva ut det vardet pa sidan, men problemet ar att det finns ett formular ovanfor selectboxen, dvs man fyller i formular sedan valjer ngt ur selectboxen, och sidan uppdateras nar man valjer ngt i selectboxen vilket medfor att formularet raderas.
Anledningen till att jag gor detta e foljande:
formularet e till for att lagga till en kund, och selectboxen for att visa vad det kostar med de olika alternativen, jag vill att det pa samma sida skall sta vad det kommer att kosta vilket jag nu gor genom att skriva ut querystringen plus totala kostnaden.
Det jag undrar over e hur jag skall kunna addera vardet som jag nu har i qs att uppdatera mina siffror pa sidan utan att uppdatera hela sidan och tomma formularet. hoppas ni forstar vad jag menar...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Kan du inte uppdatera en iframe eller ett lager istället för hela sidan?
Annars; se till att posta formuläret istället och ta hand om värdena med request.form. Lägg tillbaka i formulärfälten.
Du vet om att du inte har några prickar eller ringar över bokstäverna när du skriver förresten? ;)
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg jepps, befinner mig i usa thats why...
ang alt1. iframe ar uteslutet, och lager e krangligt, eller?
anders i alt2 hur menar du?? det jag vill ar att jag ska befinna mig pa samma sida dvs att jag ej ska ga till en ny sida, lite kod pa det du menar?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om du inte ska gå till ny sida så är det lager som gäller, och då rekommenderar jag lite läsning i javascript-forumet.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg men med lager sa satter man ju inte en variabel, dvs det man skall valja i selectboxen skall lagras i en variabel som jag sedan skriver ut, detta for att addera de andra siffrorna med det valda alternativet, get me?
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Men varför lägga värdet i en querystring och ladda om sidan?
Visa värdet direkt i ett formulärfält i stället, utan att ladda om.
Sen postar du det värdet direkt när hela formen ska iväg.
(Går som sagt att visa i ett lager om man inte vill ha det i ett formulärsfält)
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg och hur gor man det? har du lite kod kanske?
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Det finns en uppsjö exempel i javascriptforumet, tex denna:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=103410#post103410
För att det ska uppdateras per automatik kan du lägga till en onchange i selectarna:
<SELECT NAME=sel1 OnChange=javascript:Calc('2');>
Jag tror även du skulle kunna sätta textfältet till readOnly så kan man inte heller manuellt ändra i det.
<INPUT type=text readOnly= true NAME=txtResult >
Hur det eg. är med att detta fungerar i alla webläsare törs jag dock inte svara på.
GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg men alltsa det e har problemet dyker upp, sa har ligger det till:
lat oss saga att jag har dessa varden:
moms = 40
pris = 300
sedan sa har jag skatt i en dropdown, lat oss saga att man valjer skatt 10
da skall den kalkulera det totala till 350
jag vill alltsa att det vardet man valjer i dropdownen att det skall adderas med 2st variablar som jag har i asp koden
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg <%
'variabler som sätts mha asp, kanske med en querystring eller från db.
varmoms = 140
varpris = 250
%>
<script language="Javascript">
function Calc(iMax){
iResult=0
for (iCounter=1;iCounter<=iMax;iCounter++) {
prize=parseFloat(eval("document.f_Conf.sel"+iCounter+".options[document.f_Conf.sel"+iCounter+".selectedIndex].value"));
if(isNaN(prize)){ prize=0; }
iResult+=prize
}
varmoms = eval(document.f_Conf.moms.value)
varpris = eval(document.f_Conf.pris.value)
vartotal = varmoms + varpris + iResult
document.f_Conf.txtResult.value = vartotal;
}
</script>
<FORM NAME=f_Conf>
<INPUT type=hidden NAME="moms" value="<% = varmoms %>">
<INPUT type=hidden NAME="pris" value="<% = varpris %>">
<SELECT NAME=sel1 OnChange=javascript:Calc('2');>
<OPTION SELECTED>Välj Skatt</OPTION>
<OPTION VALUE=10>10 sköna kronor</OPTION>
<OPTION VALUE=20>20 goda pluringar</OPTION>
</SELECT>