HEJ!
Det är ju alla från igår och framåt ;)
SQL = "Select * From Mess Where datum > date()-1 Order By datum DESC"
eller
SQL = "Select * From Mess Where datum => date() Order By datum DESC"
10 svar · 397 visningar · startad av Meng
Hej detta öppnar och listar alla kommande gäster:
SQL = "Select * From Mess Where datum > date() Order By datum DESC"
Och detta visar dagens gäster:
Set RecSet = Conn.Execute("SELECT * FROM Mess WHERE EndDatum >= #" & datum & "# AND Datum <= #" & datum & "#" & " Order By tid")
Hur kombinerar jag dessa? så jag både visar dagens gäster och alla de kommande ? Provade att lägga ihop dessa med AND och det funkade inte, hur gör man?
HEJ!
Det är ju alla från igår och framåt ;)
SQL = "Select * From Mess Where datum > date()-1 Order By datum DESC"
eller
SQL = "Select * From Mess Where datum => date() Order By datum DESC"
HEJ!
Lade du märke till minustecknet och likamedtecknet?
Eftersom du får det resultat du får med den första fråga du har, borde en av dessa justeringar lösa problemet; då kommer ju dagens gäster med också?
Och om inte:
Meng skrev:
Nej det är alla idag och framåt!
Då har du ju svaret här?
Ok jag tror inte jag beskrivit ordentligt.
När det skrivs in en ny gäst så får gästen i fråga 2 datum.
EndDatum & Datum
Detta för att när en gäst kommer t ex. 3 dagar i strek så får de ju Datum 23-09-2004 och EndDatum 26-09-2004
Så jag behöver alltså hämta alla som har Datum idag, Alla som har EndDatum idag, Alla som har Datum längre fram än idag och Alla som har Enddatum längrefram än idag...
Get it? =)
HEJ!
Okej, då är jag med på vad du egentligen menade.
Men, vill du ha dem i samma sql så du kan skilja på dem?
Eftersom du menar att mina svar är fel, antar jag att du vill det, och då är det UNION du är ute efter.
...sql1 DESC UNION SELECT sql2...
Det borde gå med AND och lite paranteser också, eftersom det är samma tabell. (UNION ska väl användas för att joina olika tabeller, med liknande struktur?)
=) förlåt men jag menade inte att dina va fel, bara att de inte fungerar. eftersom om man bara använder datumet så visas ju inte de gäster som är här i t ex 3 dagar efter den första dagen de har varit här.. ge it? =)
UNION vet jag inte alls vad det är. SQL:n ska ju hämta alla poster med datum i dag och framtiden + alla poster med end datum i dag och framtiden, den kanske går med UNION eller AND men jag vet bara inte hur det ska se ut i SQL:n..
HEJ!
Ingen fara.
Du har klart för dig hur frågan ska se ut, dvs översätt "alla som har Datum idag, Alla som har EndDatum idag, Alla som har Datum längre fram än idag och Alla som har Enddatum längre fram än idag" till sql-ska! (Ovanligt språk med olika dialekter, talas främst av sk programmerare. Ett internationellt språk i denna grupp.)
Något liknande
SELECT * FROM MESS WHERE Datum=idag OR EndDatum=idag OR Datum>idag OR Enddatum>idag
(Det ska vara OR, inte AND, hoppas jag, alla kan ju inte vara sanna? Vanligt fel...)
Jo det kan väl vara alla med AND, annars kan jag ju inte lista alla poster.. eller? Jag vill ju ha en lista med dessa poster eftersom jag har en annan sida som visar alla Gäster som har varit . Alltså datum<idag..
Hur ska denna SQL sattsen se ut då?, rent fysiskt alltså.
Meng skrev:
Jo det kan väl vara alla med AND, annars kan jag ju inte lista alla poster.. eller?
Om du använder and innebär det ju att alla poster som visas ska uppfylla alla villkor. Är det det du vill? Ett datum kan ju till exempel inte vara både 2004-09-24 och samtidigt större.
Nä det är ju sant, det är kanske därför jag inte fått det till att fungera? ska prova med J.N. s sats