Håller på med en applikation där varje medlem kan skapa en personlig lista med visst innehåll.
Nu vill jag ha det så att "den gamla" listan ska skrivas över först när man väljer att lägga till ngt nytt sen sin senaste inloggning.
När man loggar in en andra gång så ska denna lista man skapade vid sitt senaste besök finnas kvar, men lägger man till ngt nytt, ska allt på den gamla listan tas bort, innan något nytt läggs till.
Hur ska jag lösa det här?
Med hjälp av en datumkolumn, eller finns det bättre alt.?
conn.execute "UPDATE tblUserSettings SET SettingRegenerateList = 1"
Vid uppdatering av item på listan:
If cbool(conn.execute("SELECT SettingRegenerateList FROM tblUserSettings WHERE SettingUserId = " & userid)(0)) then
conn.execute "DELETE FROM tblListItem WHERE ItemUserId = " & userid
conn.execute "UPDATE tblUserSettings SET SettingRegenerateList = 0"
end if
conn.execute "INSERT INTO tblListItem (ItemName) VALUES('" & name & "')"
Koden förutsätter en ponerad tabellstruktur som innehåller tblListItem (håller reda på vilka items som finns i listan) och tblSettings (inställningar för user). Du kan säkerligen översätta det till din egen struktur med lite finurlighet.
Ponera betyder ungefär 'att föreställa sig', typ som ett scenario. Det var kanske lite fel ordval, borde nog ha valt psuedo-struktur istället. :stud ;)
Nåväl; din tabellstruktur är ju precis som den jag beskrev, fast med andra namn. Vi ändrar andra stycket till;
If cbool(conn.execute("SELECT SettingRegenerateList FROM tblUserSettings WHERE SettingUserId = " & userid)(0)) then
conn.execute "DELETE FROM tbl_list WHERE Listusr = '" & userid & "'"
conn.execute "UPDATE tblUserSettings SET SettingRegenerateList = 0"
end if
conn.execute "INSERT INTO tbl_list (listItem, lstusr) VALUES('" & item & "','" & userid & "')"
Aha, ok, nu början jag hänga med, det här ska nog gå att få ihop. Bara en lite fråga. Den här tabellen "tblUserSettings", ska jag skapa den och ska den isf. ha ngra fler kolumner än "SettingRegenerateList" ?
/r Nu såg jag att det behövs minst en till kolumn, "SettingUserId".
Aha, ok, nu början jag hänga med, det här ska nog gå att få ihop. Bara en lite fråga. Den här tabellen "tblUserSettings", ska jag skapa den och ska den isf. ha ngra fler kolumner än "SettingRegenerateList" ?
/r Nu såg jag att det behövs minst en till kolumn, "SettingUserId".
Jo, jag anser att det är bäst att ha den inställningen i databasen, även om man kanske kan göra det på andra sätt. En settingstabell är aldrig fel att ha, det kommer du antagligen märka. :)