webForumDet fria alternativet

Spam-säkert

ASPur ASP

12 svar · 457 visningar · startad av mibbe

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Hej!

På min hemsida har jag ett php-script som gömmer e-mailadressen så jag slipper få massa otäck spammail. Nu ska jag knåpa ihop en hemsida till en vän och vill då givetvis spamsäkra hennes sida lika effektivt, men då med ett asp-script.

Är kanske alla asp-script redan spamsäkra eftersom adressen ligger på servern? Som ni förstår är jag nollad vad gäller programmering, utan tar script som är lätta att konfigurera helt enkelt.

Jag söker förstås tips på bra sådana script (ska vara att man skickar via formulär). Eller finns det bra javascript som jäklas med spam-robotarna?
:)

CmartMedlem sedan feb. 200269 inlägg

Med asp sköts detta via diverse mail-komponenter såsom:

CDONTS, Jmail, ASPmail etc.

Så det beror på vad som finns installerat på servern.

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag tror mibbe var ute efter ett sätt att med asp vb-script hindra agenter/robotar/spindlar (vad det nu heter idag) från att plocka upp e-postadresser publicerade på hemsidan, inte hur man ska skicka mail

erka: exaktemente rätt uppfattat av dig. Så är inte Cmarts svar spamsäkert?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Det är bara komponenter för att skicka mail, pilla med pop3,etc. Hur löser du det med php?

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

I javascript gör du en funktion som sätter ihop tex namn+efternamn med ett @ emellan, ev med domän och toppdomän också.

Eller skriver du johnny-tabort-@www.se, och då kommer alla att förstå att -tabort- ska, just det, tas bort.

Detta har inget med VBscript att göra, utan mer html. Vad gäller php kan jag inte uttala mig om, men står epostadressen i klartext i koden på sidan, gör den ju det.
Å andra sidan: är du nöjd, är det bra!

Det Cmart menar är att om du har ett formulär som sänder via tex JMail, finns, mig veterligen, inget sätt att ta reda på den, den är dold. (Under förutsättning att det inte finns ett hidden field som läses för mottagaradressen.)

erka skrev:

Det är bara komponenter för att skicka mail, pilla med pop3,etc. Hur löser du det med php?

Använder detta script som jag hittat på https://www.hotscripts.com

<form method="post" FORM onKeyUp="highlight(event)" onClick="highlight(event)" action="stopspam.php">

stopspam.php ser ut som följer

[kod]
<?

/*

############################################
##                                        ##
##	      STOP SPAM! v1.0		  ##
##          by Daniel Williams            ##
##      [url]http://www.webscriptworld.com[/url]     ##
############################################

Copyright 2003 Web Drive Limited.  All Rights Reserved.

This program may be used and modified free of charge by anyone, so
long as this copyright notice and the header above remain intact.  By
using this program you agree to indemnify Web Drive Limited from any
liability.

Selling the code for this program without prior written consent is
expressly forbidden.  Obtain permission before redistributing this
program over the Internet or in any other medium.  In all cases
copyright and header must remain intact.

*/

// Who the email will be sent to
$to = "mibbe@mail.com";

// Make sure to have two fields named "name" and "email" so the email will come from that person
$from = "$name <$email>";

// Email subject
// You could define this in the form by having options for the subject
// e.g. Accounts, Sales, Support etc/
$subject = "ämne skrives här";

// Page visitors will be redirected to upon submitting
$redirect = "http://.....";

// Body of Message
// Note: Quotes should be escaped with a slash, i.e. change " to \"
// otherwise the script will produce an error.
// To submit variables from the form add $ in front of the field name
// e.g. <input type="text" name="title"> will translate to
// Title: $title

$body = "
Name: $name
Email: $email

$message";

// Do not change code below!

mail($to,$subject,$body,"FROM: ".$from);

Header("Location: $redirect");

?>

Kanske kan ni som kan programmera asp göra ett liknande i asp? Som sagt, programmering är jag totalt nollad på :)

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

mibbe skrev:

Kanske kan ni som kan programmera asp göra ett liknande i asp? Som sagt, programmering är jag totalt nollad på :)

Då får du trots allt använda en mail-komponent som nämndes ovan. Har du stöd för någon sådan på din server?

CmartMedlem sedan feb. 200269 inlägg

erka skrev:

Jag tror mibbe var ute efter ett sätt att med asp vb-script hindra agenter/robotar/spindlar (vad det nu heter idag) från att plocka upp e-postadresser publicerade på hemsidan, inte hur man ska skicka mail

Låter som en något hyfsad utmaning. Att med hjälp av asp hindra vissa besökare( robotar/spindlar etc) från att generera html-kod på sin sida. En smart "robot" byter säkerligen ip och identifierar sig som MSIE 6.0

HEJ!

Den kod som Mibbe visar uppfyller det jag skriver om att adresser som står i kod inte kan läsas, mig veterligen.

Istället för att skriva ...action="mailto:epostadress"... (som skickar via epostprogrammet, väldigt sällsynt nu) postas innehållet i formuläret till en sida som skickar iväg brevet.
Detta kan göras med vb, php, perl eller vad nu servern stödjer, och har inget i sig med spamsäkring att göra.

Att göra samma sak i VBscript är en smal sak, vet du bara vilken komponent du använder, finns det ett flertal exempel på Wf, det är bara att söka, och återkomma med ev frågor.

MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg

Det finns ett annat sätt att göra det på via javascript som är enkelt att greja med här är koden.

function EmailNoSpam(strUser, strDomain){
	strMail = "mailto:" + strUser + "@" + strDomain;
	window.location = strMail;
}

och sedan kallar du på det via typ denna länken

<a href="javascript: EmailNoSpam('hoppsan', 'bredband.net?subject=Detta är en subject text:');">administrator</a>

hoppsan är ditt namn före snabel at

Detta funkar kanon bra utan några som helst problem allt utom snabel at syns på länken när du sedan trycker på länken läggs hela epost adressen ihops till en fungerande länk

Håll till godo

Sökmotorerna hittar inte hela adressen via detta script endast hopsan','bredband.net vilken inte äe en fungerande epost adress och då tas den som sagt var inte med i sökrobortarna.

Kanske inte det bästa nospam scriptet med bra fungerande sådadant fördelen är att den är enkel men bra tycker jag

MVH Megaman

HEJ!

Exakt den funktion jag menade, hittade den dock inte när jag sökte.

Detta kan man kalla spamsäkert, adressen står i koden, dock inte ihopsatt.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)