Har en fråga angående en lite mer avancerad sökfunktion. Som jag har de nu så skriver personen in nått han vill söka efter typ Lotta Andersson. Men ifall nån registrerat sig med typ omvändordning typ Andersson Lotta, så kommer ju inte resultatet fram. Vill alltsp få så att den söker på allt i databasen även omvänt.. Så skriver du Lotta Andersson så skall den söka både Lotta Andersson och Andersson Lotta . Tror nog att det behövs array för att fixa detta men är tyvärr itne så hemma på detta utan har mer "grundläggande" kunskaper i asp. Nån som kan ge mig lite tips och kanske en provsnutt med kod.?
if request.form("search") <> "" then
words = split(request.form("search"))
where = "where ( yourColumn like '"
for i = 0 to ubound(words)
where = where & "%" & words(i) & "%"
next
where = where & "') or ( yourColumn like '"
for i = ubound(words) to 0 step -1
where = where & "%" & words(i) & "%"
next
where = where & "')"
else
where = ""
end if
sql = " select * from yourTable " & where
Jag tycker att det är bättre om du ser till att uppgifterna lagras på ett enhetligt sätt. Dels för att förenkla sökningen och dels för att kunna tolka uppgifterna korrekt.
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
Problemet är att det inte är jag som gjort databasen utan det är en jättedatabas från Play Nöje som innehåller alla skivor som finns utgivna i sverige och dom har fu..at upp den och inte varit konsekventa med förnamn respektive efternamn.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e