zlakkerMedlem sedan apr. 2001227 inlägg När jag skapar en ny databas-rad med lite information så skapas först radeb som jag tänkt mig, men sedan skapas även en helt tom rad. Så när jag listar vad som finns i databasen är det ett mellanrum hela tiden.
Problemet borde ligga i koden när man skapar själva raden.
Om man skapar raden manuellt i databasen och listar dem så blir det inget fel. Alltså bara när jag skapar genom min hemsida.
<% Visa = "SELECT * FROM tblUser"
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3
RecSet.AddNew
RecSet("Name") = Request.Form("name")
RecSet("Username") = Request.Form("username")
RecSet("Password") = Request.Form("password")
RecSet("Mail") = Request.Form("mail")
RecSet("Access") = Request.Form("access")
RecSet.Update %>
<% RecSet.Close
End If %>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Fungerar det bättre om du använder en riktig INSERT-query istället för att lägga till data med ADO?
zlakkerMedlem sedan apr. 2001227 inlägg Inte testat :(
Är det någon stor nackdel att göra såhär alltså?
zlakkerMedlem sedan apr. 2001227 inlägg Hehe ja det har du rätt i. Men problemet är att det fungerade i början så jag vet inte riktigt vad jag kan ha kommit åt.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Har du ingen mer kod än koden ovan som exekveras?
zlakkerMedlem sedan apr. 2001227 inlägg mer kod
Här kommer hel koden för att skapa och titta på användare:
<% Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/dbse.mdb")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
%>
<% '=============================== %>
<% ' Skapa användare %>
<% '=============================== %>
<% If Request.QueryString("alt") = "createuser" Then %>
<font size="1" face="verdana, arial">
<b>Skapa ny användare</b><p>
<form method="POST" action="admin_user.asp?alt=create">
<b>Namn</b><br>
<input type="text" size="30" name="name" style="font-size: 8pt; font-family: verdana, arial"><p>
<b>Typ</b><br>
<input type="text" size="30" name="type" style="font-size: 8pt; font-family: verdana, arial"><p>
<b>Användarnamn</b><br>
<input type="text" size="30" name="username" style="font-size: 8pt; font-family: verdana, arial"><p>
<b>Lösenord</b><br>
<input type="text" size="30" name="password" style="font-size: 8pt; font-family: verdana, arial"><p>
<b>E-post</b><br>
<input type="text" size="30" name="mail" style="font-size: 8pt; font-family: verdana, arial"><p>
<b>Behörighet</b><br>
<input type="radio" name="access" value="a">A-access (admin)<br>
<input type="radio" name="access" value="b">B-access (användare)<br>
<input type="radio" name="access" value="c">C-access (användare)<br>
<input type="radio" name="access" value="d">D-access (användare)<br><br>
<input type="submit" value="Skapa nytt konto" style="font-size: 8pt; font-family: verdana, arial">
</form>
</font>
<% ElseIf Request.QueryString("alt") = "create" Then %>
<font size="1" face="verdana, arial">
<b>Ny användare skapad!</b><p>
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3
RecSet.AddNew
RecSet("Name") = Request.Form("name")
RecSet("Type") = Request.Form("type")
RecSet("Username") = Request.Form("username")
RecSet("Password") = Request.Form("password")
RecSet("Mail") = Request.Form("mail")
RecSet("Access") = Request.Form("access")
RecSet.Update %>
</font>
<% RecSet.Close
End If %>
<% '============================== %>
<% ' Lista användare %>
<% '============================== %>
<% If Request.QueryString("alt") = "viewusers" Then %>
RecSet.Open Visa, Connect, 3, 3 %>
<table border="0" cellpadding="2" cellspacing="2">
<tr>
<td bgcolor="#BDBDBD" width="130"><font size="1" face="verdana, arial"><b>Namn</b></font></td>
<td bgcolor="#BDBDBD" width="110"><font size="1" face="verdana, arial"><b>Typ</b></font></td>
<td bgcolor="#BDBDBD" width="180"><font size="1" face="verdana, arial"><b>E-post</b></font></td>
<td bgcolor="#BDBDBD" width="65" align="center"><font size="1" face="verdana, arial"><b>Behörighet</b></font></td>
<td bgcolor="#BDBDBD" width="68" align="center"><font size="1" face="verdana, arial"><b>Redigera</b></font></td>
</tr>
<% Do While Not RecSet.EOF %>
<tr BGCOLOR="#F3F3F3" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#5B7F4F';" onMouseOut="this.style.backgroundColor='';" >
<td><font size="1" face="verdana, arial"><% =RecSet("Name") %></font></td>
<td><font size="1" face="verdana, arial"><% =RecSet("Type") %></font></td>
<td><font size="1" face="verdana, arial"><a href="mailto:<% =RecSet("Mail") %>"><% =RecSet("Mail") %></a></font></td>
<td align="center"><font size="1" face="verdana, arial"><% =RecSet("Access") %></font></td>
<td align="center"><font size="1" face="verdana, arial"><a href="admin_user.asp?userid=<% =RecSet("Username") %>&alt=edit">Redigera</a></font></td>
</tr>
<% RecSet.MoveNext
Loop %>
</table>
<% RecSet.Close
End If %>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag kan inte se att koden du postar skulle generera en tom post, men jag råder dig ändå att prova att skriva en INSERT istället för att lägga till data med ADO.
zlakkerMedlem sedan apr. 2001227 inlägg Ok får testa med det.
Kan du ge några tips på hur jag ska skriva en insert?