Blir det nån prestanda förbättring om jag tömmer array:n efter användningen. Kan jag tjäna någongång på att inte tömma array:n?
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
6 svar · 247 visningar · startad av Lukaspojken
Blir det nån prestanda förbättring om jag tömmer array:n efter användningen. Kan jag tjäna någongång på att inte tömma array:n?
------------------
Blir det nån prestanda förbättring om jag tömmer array:n efter användningen.
Mer ledigt minne.
Kan jag tjäna någongång på att inte tömma array:n?
Någon millisekund eller två.
:) Kort & gott!
------------------
Peter D
Under vilka förhållanden tjänar jag på att inte tömma array:n?
Tex när det gäller ett forum så hämtar jag in alla huvudinlägg till en array. När man trycker på uppdatera sida så hämtas huvudinläggen återigen till array:n. Kan jag tjäna på att köra en erase på array:n innan den fylls igen med samma inlägg? Eller kan jag tjäna på att inte tömma den eftersom servern minns vad som tidigare fanns i array:n?
------------------
Nu förstår jag inte riktigt. Lagrar du något i session eller i application? Annars så kommer servern inte ihåg något mellan anrop.
Om du tilldelar ett arrayelement ett värde så har det ingen betydelse vad som fanns där innan.
Som sagt det enda du vinner med erase är att du frigör minne.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Om du bara har en vanlig array som du använder på sidan måste jag säga att det verkar som lite overkill att själv tömma arrayen om scriptmotorn ändå ska göra det...
------------------
"There's no such thing as a stupid question, only stupid people"
LarsG: Array:n har inget med sessions eller application att göra. Jag bara funderade lite.
Men kan man tjäna lite prestanda genom att tömma array:n eller är det som spango säger?
------------------
Om du ändå skall fylla arrayen med (nya) värden så vinner du ingenting på att göra erase, förmodligen tvärtom då minnesallokeringar är ganska kostsamma.
Så jag håller med spango.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum