webForumDet fria alternativet

sortera data

12 svar · 228 visningar · startad av mikael_a

mikael_aMedlem sedan mars 2000475 inlägg

Hej,

Jag har gjort en acess databas där användarna kan lägga till nya filmer... utifrån denna vill jag också kunna hämta en topplista, genom att i en kolumm som heter "plats" ange vilken position filmen skall ha i topplistan. Tex: 1, 2, 3 hur sorterar jag ut detta? så att i topplistan som heter DVD visar alla filmer som tillhör kategorin DVD + plats 1 - 10 ? (har 3 kategorier: BARN, DVD och VHS, bestäms genom en kolumm som heter kategori)

sedan om användaren klickar på filmen som ligger under topplista DVD skall resten av infon vissas, tex då handling osv.

hoppas ni förstår vad jag försöker att göra...

jag har en Access databas, där jag har ett fält som heter "plats"

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg
sql = "select * from tabell where kategori = 'dvd' order by plats"
rs.open sql, conn

for i = 1 to 10

response.write(i & ". " & rs("namn"))

rs.movenext
next
rs.close

typ... :)

------------------
Mvh. Wiberg

tack, skall genast testa.

Funderade innan på att ha en "virtuel" topplista där man kan skriva in sin favorit film, och sedan rösta på. är detta dvårt att göra?

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

En bättre lösning....(i teorin i alla fall, eftersom den första ballar ur om man har färre än 10 filmer)

sql = "select top 10 * from tabell where kategori = 'dvd' order by plats"
rs.open sql, conn
i=1
do until rs.eof

response.write(i & ". " & rs("namn"))
i=i+1
rs.movenext
loop
rs.close

[Redigerat av emission den 12 aug 2001]

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

emission har rätt, som vanligt! :)

------------------
Mvh. Wiberg

emission: jo, men om "plats" inte innehåller någon data då? jag använder samma tabell till nyheter och gamla filmer också.

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ja, på något sätt kan du identifiera vilka som är vilka (where kategori = 'dvd' ?, så det är ju inget problem.

webzonenMedlem sedan feb. 2001390 inlägg

Du skall alltså bara ha en toplista för alla genrer? ingen egen för BARN,DVD och VHS???

------------------
Rom byggdes inte på en dag - det tog en halv

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om du vill välja bort de poster där plats är odefinierat (null) så kan du skriva:

sql = "select top 10 * from tabell where kategori = 'dvd' [b]and plats is not null [/b] order by plats"

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

webzonen: En databas, men topplistor till VHS, BARN och DVD är det inte bäst att bara använda sig av en databas istället för en till varje?

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

webzonenMedlem sedan feb. 2001390 inlägg

Självklart är det så att man skall använda sig av en dtabas. Men har du tre tabeller, en för BARN, en för VHS och en för DVD eller har du bara en tabell för allihop??

------------------
Rom byggdes inte på en dag - det tog en halv

Jag har en databas för alla, men 3 olika tabeller, en för DVD, en för BARN och en för VHS

detta kanske är onödigt? man kunde kanske istället gjort en för alla tre och istället haft en kolum som heter "kategori" och under den fört in DVD, Barn och VHS och sorterat efter den. för oftast finns samma film både på vhs och på dvd.

vilket tror du är lättast?

eller kanske göra en kolum som heter vhs, dvd och barn och sätta en 1:a i dvd och en 1:a i vhs fältet om dessa finns på dvd respektive vhs? men hur tar man ut denna data isåfall?

------------------
Micke & Annas Sajt
micke@micke-anna.nu

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

... eller varför inte sätta en kolumn med namnet "format" och därefter sätta en etta (1) om det är VHS, en 2:a om det är DVD eller en 3:a om det finns på båda.

------------------
Peter D

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)