webForumDet fria alternativet

Hur mycket kod i en include-fil?

ASP

8 svar · 395 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Hur mycket kod är det 'god programmeringsetik' att lägga in i sidor man inkluderar?

Det är klart, allt är relativt... Men är det en, två eller tre sidor kod?

Det är enklare att ha all include-kod i ett dokument men å andra sidan kanske man laddar 200 rader som man inte har nytta av...

Det är klart snyggare att inkludera fler sidor med relevant kod... men många sidor kan tendera att bli mer förvillande...!!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

En plats åt allt, allt på sin plats. Lägg alla relaterade klasser/funktioner i samma fil, och lägg de olika filer om de inte har med varandra att göra (t.ex. en fil för olika databasrelaterade funktioner och en för stränghantering). Det är inte mer förvirrande, att ha all kod i en fil är däremot att skicka en personlig inbjudan till söta fröken Kaos :)

Optimering är ett helvete...

Det är rätt skönt när det fungerar men det tar ju en evighet att komma dit!

Jag har precis optimerat bort ytterligare några hundra rader kod och det tar ju några timmar....

Men det är klart, det är rätt skönt när man är färdig!

Katten Pejst är Kung! :-)

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg

På en sajt jag bygger så har jag 6 filer, kallar på varje från huvudsidan med /?page=sidnamn

Varje delsida är komplett men jag bara inkluderar dem så man får lätt ordning och reda på alla sidor

Om jag förstår dig rätt så betyder det att på varje sida inkluderar du fem sidor som inte används?

Eclipse skrev:

Om jag förstår dig rätt så betyder det att på varje sida inkluderar du fem sidor som inte används?

jag använder alla filer och jag inkluderar bara filerna på defaultsidan och refererar med /?page=sida

vill du ex byta ut sida nr 3 så ändrar du bara en rad på defaultsidan och i en menyn

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

WebbisNet:
Likväl förefaller det som om du inkluderar alla men använder bara en i taget.
För om du inkluderar sidorna antar jag att du menar att du mha querystrings och If-satser eller liknande sen väljer vilken sida du ska visa.

solbulle skrev:

WebbisNet:
Likväl förefaller det som om du inkluderar alla men använder bara en i taget.
För om du inkluderar sidorna antar jag att du menar att du mha querystrings och If-satser eller liknande sen väljer vilken sida du ska visa.

stämmer bra, kolla in hur det blir på http://caorina.webbisen.com

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Det är väldigt onödigt att inkludera fem filer som du överhuvudtaget inte använder...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)