webForumDet fria alternativet

ASP slutar fungera, men inte HTML

14 svar · 675 visningar · startad av whad

whadMedlem sedan sep. 2003223 inlägg

Förra veckan bytte jag webhotell för att få en stabilare server.
Sedan dess har hela sidan låst sig minst ett par gånger per dag i upp till två timmar. När allt kommer igång igen så är den hur snabb som helst direkt. Den kommer alltså inte igång sakta men säkert.

Jag har letat efter en lösning som en galning och har sprungit på den s.k. Jet-buggen tusen gånger. Allt pekade på att det skulle vara denna, men icke. Har även misstänkt att det kan vara antivirusprogrammet som blockar script, men inte heller detta verkar vara det som spökar.

Gör jag en sida som endast innehåller "<%Response.Write("Testar ASP...")%>", och en som endast innehåller "Testar HTML..." så funkar html-sidan men inte asp-sidan!

Den enda betydliga skillnaden mellan webhotellen verkar vara att det nya använda IIS6, och det gamla IIS5.

Vad är det jag missar? Hjälp!

Glömde en sak.

Hemsidor på samma server fungerar även när inte min gör det.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag skulle tro att worker processen antingen hänger sig eller kraschar. Sen kommer det igång när den gör en recycle. Fråga webbhotellet om de kan debugga problemet. Alternativt sätter du upp en repro själva och ser om du kan hitta problemet.

Att andra siter på samma maskin fortsätter fungera kan bero på att webbhotellet isolerat siterna. En av de stora fördelarna med IIS6. Problem i en site påverkar inte andra.

1. Vad gör jag åt problemet om det är worker processen som kraschar?
2. Vad menar du med att sätta upp en repro.
3. Kan problemet orsakas av en felaktig connection-sträng till en access-databas?

JPSMedlem sedan nov. 2001101 inlägg

IIS 6.0 är av någon anledning mer känslig för felkoder.
Jag har stött på problem med en site som låste hela servern
p.g.a Access-lock file och/eller korrupt Accessdatabas. Det finns nån bugg i IIS:en som kan låsa
applikationspoolerna och där med hela siten.

Kontakta ditt webhotell för raden <%Response.Write("Testar ASP...")%> skall INTE få siten att inte funka.

JPS: det där får du gärna utveckla för det är ingenting som jag sett eller hört. Har du enbart en default application pool så påverkas givetvis alla siter som ligger i den. Det är det som är fördelen med att isolera siter. På det sättet påverkar de inte varandra. Det är helt skilda worker processes. Du kan även få olika application pools att ha olika funktioner som till exempel recycling. Har du nåt kött på benen så peka gärna på det.

Whad:
1. Såvida du inte har shell-access så måste du kontakta ditt webbhotell.
2. Repro är detsamma som att du sätter upp en egen miljö där du har full kontroll och ser om du kan reproducera det. Då blir det lättare att felsöka.
3. Det kan orsakas av många saker, till och med av att anslutningen till databasen timear ut under vissa omständigheter.

Frustrerande!
Finns det något som är vanligt att man glömmer när man byter från IIS5 till IIS6? Måste man ändra något speciellt?
Men hur kan hela "asp-motorn" krascha p.g.a. ett fel när den inte gjorde det på IIS5? Sidan är nere nu och nar varit det sedan kl. 23 igår.

Hjälp!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag kan inte komma på en enda anledning till att kod som fungerar på IIS5 sänker en en hel webbplats när samma kod körs på IIS6. Det bör ha att göra med webbplatsspecifika (säkerhets-) inställningar i IIS6:an.

Hur ser det ut när det inte fungerar? Länk?

(Vad är den s.k. Jet-buggen för någonting?)

Kolla webbloggarna för att se vilken sida som efterfrågades sist. Kanske kan ge tips om var du ska börja felsöka.

Sidan har inte fungerat sedan igår kl. 23.

HTML-sidan fungerar men inte ASP.

Dags igen.

Någon måste väl känna till problemet.

Kollar länkarna i förra inlägget nu.

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag har aldrig kört IIS 6.0, men problemet låter ovanligt.

Får du inget bättre svar föreslår jag att du börjar grotta här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=fh;en-us;iis60

Det finns ingen generell lösning. Anmäl det till webbhotellet. Om saker och ting inte fungerar som det ska och du är säker på att din kod är OK så är det bara för webbhotellet att felsöka. Om inte de vill fixa det så kanske det finns andra hotell som är mer villiga att hjälpa till.

Sidan har ju fungerat utan liknande problem i två år på ett billigare webhotell som kör IIS5, så jag kan egentligen inte tänka mig att koden ska orsaka problemet.

Webhotellet ska ta testat en del saker men säger att det inte finns något fel på servern längre.

Varje gång min process startas om fungerar sidan igen i allt mellan en halv till flera timmar. Det är precis som att något inte töms i processen, och när den är full så kraschar sidan.

Vad är det som kan vara fel om den fungerar bättre om min process startar om automatiskt varannan timme?
Kollar jag låsningsfilen när sidan är "kraschad" så är det ibland bara en anslutning.
Finns det något mer än databaskopplingar som av någon anledning ligger kvar och inte töms?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)