Jag har den enklaste jäkla sidan man kan tänka sig, nämligen en som skall lagra data i en databas. Men det vill inte fungera. :(
<%
rubrik = Request.Form("txt_rubrik")
text = Request.Form("txt_text")
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & server.mappath("db.mdb")
SQL = "INSERT INTO texter (rubrik,text) VALUES ('" & rubrik & "', '" & text & "')"
Set rs = Conn.Execute(SQL)
Response.Redirect "in.asp"
rs.Close
Set rs = nothing
Conn.Close
Set Conn = nothing
%>
Jag får detta:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.
/mm/new_text.asp, line 8
Jag pallar inte med detta. Jag har nog prövat med ALLT som går! Det vill inte fungera.
Doh! Jag testade ju att byta namn på variabeln som lagrar det man skrev i textrutan istället, i hopp om att det där med reserverade ord inte skulle krångla, men men, dum som jag är. :e
The following keywords are allowed by MySQL as column/table names. This is because they are very natural names and a lot of people have already used them.
\* ACTION
\* BIT
\* DATE
\* ENUM
\* NO
\* **TEXT**
\* TIME
\* TIMESTAMP
Men.. det fungerade om du klamrade "text" men inte om du inte klamrade det? Varför står det då att "text" ska vara ett godkänt kolumnnamn? Tycker det är lite udda.
Men.. det fungerade om du klamrade "text" men inte om du inte klamrade det? Varför står det då att "text" ska vara ett godkänt kolumnnamn? Tycker det är lite udda.
För att han använder Access, inte MySQL. ;)
haha, "oj". Tyckte bestämt att det stog mysql driver. Glöm alla mina inlägg i den här tråden. :r :OO :e
I MySQL är väl motsvarigheten till Access "text" "varchar"?
Både varchar och text finns i mysql. Hurså?
För att ytterligare förklara en aning:
Ja, MySQL-motsvarigheten till Access-datatypen text är varchar (dock rymligare än text i Access). Datatypen text finns också i MySQL, och är väl en ungefärlig motsvarighet till PM/Memo i Access.