webForumDet fria alternativet

If EOF?

5 svar · 331 visningar · startad av Meng

MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg

Hej jag har lite problem med en funktion jag fick hjälp med att göra här för ett tag sen.

<% 
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
objConn.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="& server.MapPath("db/afd.mdb")

set rs = objConn.execute("SELECT * FROM news WHERE uge BETWEEN "& datepart("ww", dateadd("ww",0,now)) &" AND "& datepart("ww", dateadd("ww",4,now)) _ 
& " ORDER BY uge")
lFirstId = rs("id")
set rs = nothing

response.write "<iframe name=""dir"" frameborder=""0"" width=""100%"" height=""100%"" src=""index2.asp?ID=" & lFirstId  & """></iframe>"

set objConn = nothing
 %>

Koden gör så att den aktuella veckans ID hämtas till lFirstId. Detta funkar jätte bra men jag vet bara inte hur jag gör när det inte finns någon aktuell meny till den aktuella veckan. Alltså en form av IF ingen meny Then > Ingen Aktuell meny denna vecka. Istället för så som det är nu när jag får "sidan kunde inte visas"

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
If not rs.eof then
     ' visa meny
Else
     ' ingen meny
End if

Stäng av "egna http-felmeddelanden" i browsern så slipper du "sidan kan inte visas".

mvh

Jo jag vet att man kan använda if not EOF men hur gör man det i koden jag skickade?

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Precis som @nders skrev

<% 
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
objConn.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source="& server.MapPath("db/afd.mdb")
set rs = objConn.execute("SELECT * FROM news WHERE uge BETWEEN "& datepart("ww", dateadd("ww",0,now)) & _
" AND "& datepart("ww", dateadd("ww",4,now)) _ 
& " ORDER BY uge")

if rs.eof then 
 ' Finns ej
else
  lFirstId = rs("id")
  response.write "<iframe name=""dir"" frameborder=""0"" width=""100%"" height=""100%"" src=""index2.asp?ID=" & lFirstId  & """></iframe>"
end if

set rs = nothing : set objConn = nothing 
%>

Gaah satt ju och testade det där men lyckades inte, varför ska det alltid vara så lätt när andra gör det? :l

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Meng skrev:

Gaah satt ju och testade det där men lyckades inte, varför ska det alltid vara så lätt när andra gör det? :l

Därför att man gjort det så många gånger.
Kämpa på så kommer du se detta som en barnlek sen. ;)

191 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
189 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)