Ska skapa en röstningmojäng för ett fotoalbum.
Då undrar jag hur ska jag strukturera upp det? Man ska kunna rösta 1-10 poäng. Sedan ska snittet presenteras. Men hur ända in i norrland ska den matematiska formeln, samt databasen se ut?
summan av alla 1-10 delat med antalet röstningar ger dig ett snitt.
Datatabellen bör ha id för vilken röstning, vilket alternativ som valdes, vilken användare (om det skall användas) och vilket datum.
En annan tabell beskriver omröstningen (id, text, date).
En sista tabell beskriver alternativen (id, röstningsid, text).
Sedan är det bara att koppla ihop dessa. ;)
Ahh, det verkar låta bra :)
Ska knåpa på det och jag återkommer om jag kör fast.
Tillsvidare är svaret på mina frågor besvarade, där för accepteras svaret (tillsvidare)
nu har jag kommit en bit på vägen.
Och det verkar fungera :e
Men dock så är jag lite osäker angående en sak.
Hur ska man gå tillväga för att förhindra att folk röstar på samma bild samtidigt och att resultatet blir felaktigt om Ni förstår vad jag menar :)
<!--#include file="sessioncontrol.asp" -->
<!--#include file="databaseconnection.asp" -->
<%
strUsername = session("username")
strVoteID = request.querystring("ID")
strVoteValue = request.form("vote")
strSQL = "SELECT * FROM tblPhotoalbum WHERE ID = '"& strVoteID &"'"
SET RS = Conn.execute(strSQL)
totalvote = (clng(RS("totalvote")) + clng(1))
vote_value = (clng(RS("vote_value")) + clng(strVoteValue))
strSQL = "UPDATE tblPhotoalbum SET totalvote = '"& totalvote &"' , vote_value = '" & vote_value & "' WHERE ID = '"& strVoteID &"'"
Conn.execute(strSQL)
strSQL = "INSERT INTO tblPhotoalbum_vote (photoID, username) VALUES ('"& strVoteID &"' , '"& strUsername &"')"
Conn.execute(strSQL)
RS.close
SET RS = nothing
Conn.close
SET Conn = nothing
%>
Du behöver inte hämta värdena först, utan du kan göra uppdateringen direkt i UPDATE-frågan.
Får man fråga varför du har apostrofer runt talvärden som de som lagras i ID, totalvote, vote_value och photoID?
Varför? varför inte? det fungerar :e
Hmm, mjo nu när jag kolalr efter så kanske jag kan köra i updaten, men då är det
tblPhotoalbum.KOLUMNNAMN style på frågan? :r
eller är jag bakom flötet :) tänkte ta reda på så mkt info just nu så jag vet vad jag ska dyka på imorgon :e
Runt värden som passar fält av strängtyp (text/varchar) eller datumtyp har man apostrofer. Runt värden som lagras i talfält har man inga literaler. Basta.
När man är ute och kör bil kör man väl inte på vänster sida av vägen bara för att man tycker om att vara nära trottoarkanten? Inte backar man genom cirkulationsplatser, 'eftersom det går'?
Om man gör på det sätt som det är tänkt att göra, dvs det korrekta sättet, då sparar man sig en himla massa överraskningar framöver.
Runt värden som passar fält av strängtyp (text/varchar) eller datumtyp har man apostrofer. Runt värden som lagras i talfält har man inga literaler. Basta.
När man är ute och kör bil kör man väl inte på vänster sida av vägen bara för att man tycker om att vara nära trottoarkanten? Inte backar man genom cirkulationsplatser, 'eftersom det går'?
Om man gör på det sätt som det är tänkt att göra, dvs det korrekta sättet, då sparar man sig en himla massa överraskningar framöver.
mvh
Backa i cirkulationsplatser är hardcore :e
Men jag förstår vad du menar.
Ska ta en titt över det hela när jag får titt över :)
Danke schoen!