Detta har varit uppe många gånger, men Jag vet inte vad jag ska söka på :( Grejjen är att jag ska ha ett sökfält som man kan söka i database (Jag lovar, det är sant :e)
min kod hittills är:
strSearch = reqest.form("fastSearch")
strSQL = "SELECT * FROM tblUser WHERE username = '"& strUsername &"'"
Set RS = Conn.execute(strSQL)
Låt oss säga att jag söker på 'Anders' då vill jag att den skall Loopa ut 'Anders' men även 'Anders_den_coole' eller t.ex 'Coola_anders' Sen vill jag sortera upp dom i någon ordning, men jag vet inte vilket ordning själv ;) antagligen det som matchade bäst av alla :)
Någon som förstår? elelr vill nu har bättre förklaring? =)
Något bra tips på hur man ska sortera sökresultatet?
Just nu plockar den fram dom som las in i databasen först högst upp dvs äldre, men jag vill den som passade sökningen bäst, av något slag. Några tips? :)
Du skulle kunna slänga in allt i en array och sortera den efter en viss ordning tex. Lägg de som matchar exakt först i arrayen, och fyll sedan på den med de andra i bokstavsordning.
Nu beror det på vilken dbms du använder, i de flesta utom Access så borde följande fungera
select * from userrname
where username LIKE '%" & strUsername & "%'" &
order by case when username = '" & strUsername & "'" &
" then 0 else 1 end, username
Nu beror det på vilken dbms du använder, i de flesta utom Access så borde följande fungera
select * from userrname
where username LIKE '%" & strUsername & "%'" &
order by case when username = '" & strUsername & "'" &
" then 0 else 1 end, username
Det fungerar, lite halvt kan man säga.
Vad jag än söker på så listar den alla i hela databasen.
Oavsett vad man söker på. Så egentligen söker den inte ens :)
strSQL = "select * from tblUser where username LIKE '%" & strUsername & "%' order by case when username = '" & strUsername & "'" & " then 0 else 1 end, username"
Set RS = Conn.execute(strSQL)
jag hämtar dut värderna med RS("kolumnnamn") om det har någon betydelse :)