hej, jag undrar en sak, hur funkar det här med en querystring som ser ut t.ex så här: "mapp1/mapp2/?index" eller : "index.asp?bilder"
hmmm....hur funkar det egentligen?
/henrik
2 svar · 191 visningar · startad av henrik2001
hej, jag undrar en sak, hur funkar det här med en querystring som ser ut t.ex så här: "mapp1/mapp2/?index" eller : "index.asp?bilder"
hmmm....hur funkar det egentligen?
/henrik
En sida tex index.asp anävnds som mall...
í denna fil har vi en Request.Querystring som vide beskrev...med namnet bilder (tex när bilder ska visas så ska 4 småbilder visas på bilar, detta via vanlig html)
Det som händer är följande när man går in på sidan index.asp så laddas den i sin helhet...men det är bara grunden som visas...dvs inte det som ska hända med bilder....
om det i denna grund visas en länk index.asp?bilder och jag trycker på den... kommer webläsaren att söka efter Querystring bilder och de 4 småbilderna visas...+ allt som laddades i början av index.asp
Jag personigen tycker att detta funkar som frames :) fast man inte använder frames men du kan få fram dold information utan att behöva visa allt på en gång. Har tom börjat fundera på att använda Querystring som popupp dvs istället för dessa otrevliga fönster köra en Querystring beroende på vad som ska hända trycker jag på en liten bild så ska den förfråga en störrebild med just Querystring.
Fördelen med detta är tex...
Du har en huvudlänk "bilder"
Bilder har i sin tur 4 underlänkar "bilder1 bilder2 bilder3 bilder4" (vanliga fall så blir det 5 sidor en för bilder och en för respektive undersida)
Med Querystring kan du få det att BARA bli 1 sida! och vilken underlänk som visas beror på Querystring som förfrågas!
------------------
McD- Burgers for the people!
[Redigerat av McD den 08 aug 2001]