MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg Tjena!
Har några frågor... jo jag försöker skapa en site likande www.snyggast.just.nu så har någon ett exempel på en sqlkodsnutt jag kan använda för att plocka ut en slumpad post, och då bara EN post?
Sen undrar jag om nån har ett förslag på hur man gör så att bilderna som skickas in inte får vara bredare än tex. 400 pixlar. En lösning är ju att redan skriva in 400 i bredd men då blir det ju utdraget :(, så om den är under 400 så ska den ju vara i sin orginalstorlek...
------------------
:: är inte gul snö ::
ERR0RMedlem sedan dec. 2000596 inlägg MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg Oki, fast jag fattar inte riktigt det som står där.
strSQL=? <---- vad kan stå här för att få ut EN slupad post?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Tja, om du inte har alltför mycket data i din tabell så kan du göra så här:
set connect = server.createobject("adodb.connection")
connect.open "dsn"
set rs = server.createobject("adodb.recordset")
rs.cursorLocation = 3
rs.open "select * from ogrish",connect
if not rs.eof then
items = rs.recordcount
randomize
post = Cint(rnd*items) + 1
rs.move post
'skriv ut
end if
Annars finns det ganska många inlägg sen tidigare som handlar om detta, så du kan göra en sökning så borde du hitta en hel del.
Fråga 2)
==> HTML
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
MoonCowMedlem sedan juni 2001223 inlägg Oki, tnx. Ska göra det.
Du menar att jag ska fråga på html? Men tror inte det går i html. Är det inte bättra om ett script kontrolerar det. Men jag ska fråga där med...
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg jag tänkte nog inte så mycket på vad du skrev om det där med HTML, såg bara något om pixels och insåg att jag inte kan något om sådant.
Det finns säkert någon annan som läser i detta forum coh som kan sådant.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum