Går det att styra session timeout värdet i global.asa ?
Jag kontrollerar hur många som är "online" på den sidan med ett skript men det tar väldigt lång tid innan den räknar ner när folk stänger sin webläsare. Går det att styra. Bör man ändra på detta värdet i så fall?
Har hittat något som kanske har med saken att göra?
' Change Session Timeout to 20 minutes (if you need to)
Session.Timeout = 30
Innebär ovan att det tar 30 minuter för räknaren att räkna ner?
Här är skriptet jag använder:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=900947#post900947
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, det går bra. Lägg koden i Session_OnStart.
Hur kort tid kan man ange och vad får det för konsekvens?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kan ange x minuter, dvs från 1 och uppåt. Konsekvenser blir att varje session når timeout och destrueras efter x minuters inaktivitet.
Jag förstår bara inte riktigt hur sessioner fungerar med timeout.
Gäller detta för tex session("test") = "jfksldjkfdsjkl" också eller håller denn till dess att browsern stängs ned.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Servern har ingen aning om när browsern stängs ner. Alla sessionsvariabler som tillhör en session dör samtidigt, när timeout nås eller när .abandon kallas.
Skilj på session och sessionsvariabel.
mvh
När startar timeouten att räknas då ?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Så fort klienten är inaktiv, dvs så fort en sida eller något annat skickats till klienten.
Då provar jag att sätta timeouten på 5 minuter så får vi se om det ställer till något eller inte.
:)
LennholmMedlem sedan aug. 2004108 inlägg Session.Timeout
Är det inte så att Timeout börjar räknas endast när Session.Timeout bestäms, att den sen räknar ner oavsett om klienten är inaktiv eller inte? Alltså att man måste förnya den med Session.Timeout om man vill att räknaren ska "nollställas".