webForumDet fria alternativet

Logga ut användare

ASP

16 svar · 485 visningar · startad av WebbisNet

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg
Frågan#1

I databasen har jag en kolumn som heter LTime och i den finns den aktuella tiden då en sida uppdaterades. Nu vill jag använda den för att kolla om den aktuella tiden är större än 20 minuter från LTime och då logga ut användaren

Så är man inaktiv i 20 minuter så logga ut användaren.....nån som vet hur man skriver?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Beror på hur du loggar användaren men använder du session räcker det med att sätta session.timeout till 20 minuter så försvinner den av sig själv.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Han vill att värdet i databasen skall ändras också. Jag gjorde en tråd om detta förut. Länk: http://www.webforum.nu/showthread.php?forumid=22&threadid=104341&highlight=online

LTime idatabasen uppdateras hela tiden när användaren förflyttar sig mellan sidor, men är man inaktiv i 20 minuter så ska man förflyttas till sidan logout.asp

Hur uppdaterar du databasen med för kod?
Använder du en session med ett ID vars post du uppdaterar behövs fortfarande bara en korrekt session.timeout sättas.

Psuedokod

if isnumeric(session("userid")) then
 update LTime = now() where id = session("userid")
else
 skicka till login.asp
end if

uppdaterar databasen med:

<%
If Len(Session("userID")) > 0 Then 
Set check=objConn.Execute("UPDATE tblUsers SET LTime = Time() WHERE userID = " & Session("UserID"))
else
  response.redirect "logout.asp"
End If
%>

Men då har du allting klart ju.
Standardinställningen för en session är 20 minuter. Varje gång en användare uppdaterar sidan uppdateras även sessionen och får 20 nya minuter i livstid.

Vad är problemet?

problemet är att jag inte kan skicka nån till logoutsidan efter 20 minuter, i onlinelistan så står inaktiva medlemmar som online och likadant i chatten så rä inakiva personer online i listan

Det behöver du inte. Om TimeStamp är mer än 20 minuter i jämförelse med tiden just nu sätts värdet till 0, eller vad som nu symboliserar offline.

Har du läst min tråd. Jag var lika nybörjare som du när det gäller detta. Jag tror du kan dra nytta av den tråden faktiskt.

Hur presenterar du vilka som är online och vilka som är offline? Använder du dig bara av LTime?

Du använder inte den metoden magnus pratar om i alla fall, vilket iofs är lite av en kaka-på-kaka-metod.

de som är online har en checkbox som är satt till true i databasen

Och hur/när ändrar du den?

kaka-på-kaka-metod.

Hur skall man göra då? :q

magnusfernstrom skrev:

Hur skall man göra då? :q

Visst kan man göra så utan att det är fel.
Själv tycker jag bara att det är onödigt med två fält som ska representera ifall en användare är online eller inte.

Jag brukar i de flesta fall endast använda mig utan en datetime-kolumn i användartabellen som jag uppdaterar för varje sidladdning till nuvarande tid.

För att presentera vilka som är online listar jag bara de poster som uppdaterats de senaste minuterna.

Om en använda aktivt kan logga ut, sätter jag bara den kolumnen till defaultvärde t.ex. 1900-01-01 00:00:00 vid utloggningen.

Men det finns många metoder och den ena utesluter verkligen inte den andra. Det beror också på hur resten av systemet ser ut och vad man vill använda online-listan till.

cyprys: :bire Jag har respekt för dig och jag vet att du kan dina grejer, så jag bara lyssnar och tar åt mig. :)

Låter wF-anden lägga den kommentaren till troféhyllan. :)

Det hoppas jag han gör, då det är en mening som stämmer. :)

cyprys kan sina grejor!

Så? ;)

http://www.webforum.nu/wfism.php?userid=1308
Ja, det lades till direkt.

För att återgå till topic, läs min tråd. :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)