tblFriend
whos (vems kompis, dvs personen som är inloggad session("username"))
friend (kompisens användarnamn)
Dvs, jag vill loopa ut allt från tblFriend där whos = session("username") och där man jämnför 'friend' mot username i tblUser ifall online_status är satt som online, ska han skrivas ut, annars skall han inte visas. det hela skall sorteras efter 'Friend' i tblFriend
om det är helt tomt ska det stå "Du har inga komtakter online"
Jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta på ett smidigt sätt utan 45 SQL satser.
Kan innerjoin vara ett alternativ? isåfall hur ska man gå tillväga då, har aldrig hållt på med join, och efter diverse sökningar har jag inte förstått så mycket heller
red: det borde nu i eftertanke ha postats i SQL forumet. :| my bad.
strSQL = "SELECT tblFriend.* FROM tblFriend INNER JOIN tblUser ON tblFriend.friend = tblUser.username WHERE whos='" & Session("username") & "' AND online_status = 'online'
set objRS = objConn.Execute(strSQL)
if objRS.EOF Then
response.write "Du har inga kontakter online, för böveln!"
end if
While not objRS.EOF
Response.write objRS("friend") & "<br>"
objRS.Movenext
Wend
Men. Det vore bättre om du såg till att knyta ihop dina tabeller på id-nummer istället för namn. Vad händer om någon byter namn? Dessutom: det verkar onödigt att lagra strängarna online/offline i online-statusfältet. Det borde väl räcka alldeles utmärkt att lagra 1 eller 0 i ett talfält?
strSQL = "SELECT tblFriend.* FROM tblFriend INNER JOIN tblUser ON tblFriend.friend = tblUser.username WHERE whos='" & Session("username") & "' AND online_status = 'online'
set objRS = objConn.Execute(strSQL)
if objRS.EOF Then
response.write "Du har inga kontakter online, för böveln!"
end if
While not objRS.EOF
Response.write objRS("friend") & "<br>"
objRS.Movenext
Wend
Men. Det vore bättre om du såg till att knyta ihop dina tabeller på id-nummer istället för namn. Vad händer om någon byter namn? Dessutom: det verkar onödigt att lagra strängarna online/offline i online-statusfältet. Det borde väl räcka alldeles utmärkt att lagra 1 eller 0 i ett talfält?
Mvh
Tack! :)
Det fungerade alldeles utmärkt, men jag vill i loopen skriva ut tabellen 'online_status_extended'
Försökte med <%=RSfriend("online_status_extended")%> men det ville inte fungera. Något sött tips?
här byts inga användarnamn ;) och visst kan man lagra 1/0 istället för online/offline men det gör väl ingen större skillnad?