mickooMedlem sedan juni 200110 inlägg Hejsan, jag har en auktionssida som ska lista det lägsta vinnande budet, antal = antal produkter i auktionen, har testat koden nedan men det funkade inte :/
antal = 6
set rs3= connection.execute("select bud from bud where auktionsid = "&id&" order by bud desc")
rs3.move(antal)
bud = rs3("bud")
if bud = "" then
bud = "1"
end if
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg För att ta fram lägsta budet
set rs3= connection.execute("select min(bud) as bud from bud where auktionsid = "&id)
bud = rs3("bud")
Hur du får fram antalet produkter i en viss auktion beror på hur dina tabeller ser ut.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
mickooMedlem sedan juni 200110 inlägg Ja men med den koden så tar den ut det lägsta budet lagt på den auktionen, jag vill ta ut det lägsta budet av vinnarna. Tex om 6 filmer såldes i auktionen så vill jag ta ut det lägsta budet av dom.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Okej, har jag förstått det hela rätt.
Tabellen bud innehåller kolumnerna
auktionsid!produktid!bud!kundid
----------!---------!---!------
där det kan finnas flera bud för varje produkt. Vinnande bud för en produkt är då det högsta för den produkten och du vill alltså ha ut det lägsta av dessa?
sql = _
"select min(bud) as bud from bud b where bud in (select max(bud) from bud where produktid = b.prodiduktid ) and auktionsid = " & id
Nu förutsätter jag att varje produkt bara förekommer i en auktion.
Om jag har missförstått helt, så kan du ju beskriva dina tabeller lite närmare.
------------------
mickooMedlem sedan juni 200110 inlägg Tabellen ser ut så här:
bud | auktionsid
plus en del annat ovesentligt.
tex
10 | 1
12 | 1
13 | 1
14 | 1
15 | 1
16 | 1
17 | 1
Om det tex är 6 produkter som säljes i auktion [1] (den informationen finns in en annan tabell) så vill jag ta ut det sjätte största värdet, i detta fall [12]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Okej, då borde du kunna använda det du började med
antal = 6
set rs3 = server.createobejct("adodb.recordset")
rs3.cursorlocation = 3
rs.open "select bud from bud where auktionsid = "&id&" order by bud desc")
if rs3.recordCount >= antal then
rs3.move(antal)
bud = rs3("bud")
else
bud = "1"
end if
rs3.close
------------------