orvarMedlem sedan feb. 2001105 inlägg ok...
har en fil (en default.asp fil) där jag börjar allt med en if sats typ
<% If Request.QueryString("ID").Count > 0 Then %>
och sen raddar jag upp en hel sida. Och om det inte finns nån ID så raddar jag upp en helt annan. Nu är det bara så att i båda dessa möjliga sidor så har jag includat ett script som själv includar en del script och ett av dessa script är ett som bara "DIMar" en massa variabler och säger vad de ska vara. Men när jag kör min sajt får jag ett "Name redefined" felmeddelande som pekar på denna DIM fil:s första DIMning. Jag antar att felet kommer för att jag har inkluderat filen på två ställen i filen (en gång på varje sajt) och då slutar det ju med att DIMningen blir på två olika ställen också (antar jag rätt?). Jag försökte kringgå detta genom att skriva
<%response.buffer = true %>
överst för jag har fått för mig att då läses scripet som en helhet o då kanske det skulle bli bättre...men icke...samma fel igen. Vet någon hur jag kan kringgå detta??
Jag vill bara ha en fil där jag har två sajter som jag skiljer åt med hjälp av en IF sats beroende på om man har något att hämta med hjälp av en QueryString. Och på både sajterna vill jag alltså ha ett script som DIMar...
Vore gött om nån kunde hjälpa, frågor på krånglig förklaring är välkommna :)
------------------
Musiken var människans, störningarna naturens...
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Det låter som om du behöver förbättra dina struktureringskunskaper en aning...
I alla fall, använd ReDim så löser problemen sig.
------------------
Peter D
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur skulle redim lösa detta?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Om inte jag läst fel i orvars inlägg så är problemet att det finns två Dim satser:
Dim sträng
Dim sträng
... vilket i så fall kunde ändras till
Dim sträng
ReDim sträng
...alternativt
ReDim sträng
ReDrim sträng
------------------
Peter D
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Redim kan bara användas för dynamiska arrayer, välan, och inte godtyckliga variabler.
Tillägg:
Om du skriver
Redim a
så blir det syntaxfel
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 05 aug 2001]
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Det blir inte alls syntaxfel...
Få se på lite kod orvar!
[r] Okej då, men skapa en dimension utan några index: ReDim a**(0)**
------------------
Peter D
[Redigerat av Pace den 05 aug 2001]
[Redigerat av Pace den 05 aug 2001]
orvarMedlem sedan feb. 2001105 inlägg ok det blev ju lite bättre nu iallefall när jag laggt till ReDim a(0) överallt. Men det är ändå inte rätt. Nu får jag ett "Type mismatch" fel som hänvisar till första raden där en av ReDim variablerna definieras. Felet är alltså i samma fil som alla ReDim:arna. den raden är en vanlig...
DatabaseType = "Access"
Error sidan är inte en vanlig "vitsida" längre utan den delen av sajten som är före koden körs visas som vanligt.
------------------
Musiken var människans, störningarna naturens...
[Redigerat av orvar den 05 aug 2001]
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Jag tycker du ska posta koden här så är det lättare för oss att förstå hur du har byggt upp det hela.
Att använda ReDim a(0) är ingen bra metod, men som sagt, posta koden så får vi se.
------------------
Peter D
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg ... om nu koden skulle var alltför stor kan du göra så här när du ska dela upp den på två sidor:
<HTML>
<BODY>
<%
Dim a, b, c, action
action = Request.Querystring("action")
Select Case action
Case "sida1"
Call sida1()
Case "sida2"
Call sida2()
End Select
Response.Write "<A HREF=""default.asp?action=sida1"">sida 1</A>" &_