webForumDet fria alternativet

Dont try this at home

ASP

2 svar · 207 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Min traumatiska historia om överbelastning:

För att testa hur webserverprogrammet (PWS) reagerade på att öppna flera db-kopplingar utan att stänga dem igen, genomförde jag följande lilla test:

Response.Buffer = True

ConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("db.mdb")

Do

set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Connection.Open ConnString

x = x + 1
If x mod 5 = 0 then response.write x & "<BR>": response.flush 

Loop

Som ni ser så är det ingen vänlig kod för webservern. :e

Försök #1
Resultatet av detta var som länge sagts inte bra. Första försöket gick dock hyfsat :) - IE stod och malde och malde på websidan och samtidigt visades antalet loopar den gått igenom... uppemot 60 st innan jag stannade med stopp-knappen.

Försök #2
Nöjd med mitt första försök var det dags att ta i med hårdhandskarna. Jag tänkte låta PWS mala tills den kommer blödandes till farbror Pace om nåd...

Det gick dock inget vidare - ingen websida retunerades i IE. Jag försökte trycka på stopp-knappen, men inget hände. Vad skulle jag göra? Dramatiken steg :e och jag var öppnade upp PWS och försökte trycka på den stora stopp-knappen... inget hände. Till slut kraschade program efter program, till och börja med brandväggen som inte gillade mina bravader, därefter något loggningsprogram, därefter IE och till slut hela datorn... Datorn var helt obrukbar :(.

Slutligen så gjorde jag slut på lidandet och tryckte på den stora knappen på burken...

Sensmoral: stäng dina db kopplingar för bövelen!

------------------
Peter D

[Redigerat av Pace den 05 aug 2001]

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Tack för sagostunden farbror Pace. :e

------------------
Production And Consumtion Define Our Hollow Lives

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Varsågod!

När man får ett "ryck" så måste man ju ta vara på det!

------------------
Peter D

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)