webForumDet fria alternativet

Sortera efter last modified från en ftpserver?

4 svar · 264 visningar · startad av Bire

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

jo...

Har en driva med bilder (ca 1800st i skrivande stund) liggandes på en ftpserver som jag skulle vilja länka in de senaste 50 bilderna som blivit uppladdade på en annan sida på en annan server.

Mao: På en server ligger bilderna. På en annan ligger websidan där jag vill publicera de senaste 50 uppladdade bilderna.

Går det med nått käckt asp-script eller drömmer jag om att det skulle vara så enkelt?

Ingen som har ett svar om det ens går verkligen???

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Det låter krångligt tycker jag. Måste du rycka dem direkt från FTP'n? Kan du inte sätta upp en liten webb som pekar in i FTP-roten och sedan länka dem därifrån istället?

Men iallafall; står maskinerna i samma nät? Det finns ingen webbserver på FTP-servern?

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Jodå det borde inte vara några problem.
Skriv ett script som flyttar filerna från den ena servern till den andra - schemalagt så ofta som du vill. På den andra servern har du sedan ett asp-script som läser av katalogen och läser in bilderna i databasen eller var du nu vill ha dom.

Ett annat alternativ är om du kan länka samman servrarna om de ligger i samma nät och kan utnyttja fildelning. Då kan du utnyttja FSO direkt och skapa en array och visa de 50 senast modifierade genom att lista de 50 första i arrayen.

Berätta lite mer om hur din situation ser ut.

Maskinerna ligger inte i samma nät, inte ens i samma landskap ;)

Jag har ftp-access till servern med bilderna, jag har min websida där jag vill publicera dom hos Aleborg.

Enklaste för mig vore att ha ett script på websidan som hämtar de senast 50 modifierade bilderna.. Om det går.

Fast å andra sidan finns det en webserver i samma hus som ftp-servern.. Kanske ska be dom göra en lösning?! :)

Återkommer i ärendet!

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)