yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Hej!!
Jag har gjort en sökfunktion till min sida, men jag har dock stött på ett problem.
När jag söker igenom databasen, efter ett visst ord, så är det ju lätt att han även plockar in ord som ligger i taggen.
Ex ....
....idag läste jag ett inlägg på <a href="http://www.webforum.nu" title"Webforum">Webforum</a>
När jag presenterar sökresultatet, så lägger jag sökordet inom en spantagg. Men problemet i dagsläget är att om nu någon söker på webforum, så markeras även ordet webforum inom a href taggen med en <span> tagg. Hur kan man lösa detta. Någon som har en regexp liggande, som kan fixa detta, eller ska man lösa det på något annat sätt?
M.v.h
// Nicke
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ett tips är att inte spara html i databasen ett annat är att regexpa bort html-taggarna när du presenterar sökresultatet.
Function DelHTML(x)'Plocka bort HTML
Dim objRe
Set objRe = New regExp
objRe.IgnoreCase = True
objRe.Global = True
If x <> "" Then
objRe.Pattern = "<[^>]*>"
x = objRe.Replace(x," ")
End if
DelHTML = x
Set objRe = nothing
end function
yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Tackar för förslaget, men det går inte att ta bort html taggarna helt.
Jag söker nämligen igenom en databas med nyheter, där det finns länkar m.m, så de måste finnas kvar när resultatssidan visas.
Men går det att göra en funktion som gör att om sökordet finns inom en html tagg, så ska det inte "räknas", och följdakligen så skrivs det ingen <span> tagg dit.
Hoppas Ni/du förstår hur jag menar.
*ler*
M.v.h
// Nicke
yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Jag kan ju visa hur koden ser ut i dagsläget:
sok = session("sokord")
'Om det skall visas som sökresultat, visa sökordet i fetstil
strText = replace(strText,sok,"<span class=""sokresultat"">" & sok & "</span>",1,-1,1)
Men nu tar han ju också sökordet om det ligger inom en html-tagg
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ja det blir ju krångligt om man inte gör "rätt" i från början.
Varför måste du ha med länkarna i sökresultatet?
Kan du inte tänka om?
Ex. indexera alla länkar separat och hänvisa till dem i sökningen.
yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Jo, länkarna måste jag ha med, för att de ingår i bloggtexten.
:)
Detta är alltså en sökfunktion till min blogg. När man sedan visar resultatsidan, så kanske du får tjugo träffar. Sedan klickar du på en "post", och då får du upp en bloggpost, där jag markerar sökordet med låt säga en gul färg. Men är den inom en a href-tagg, så ska det hoppas över.
Du kan ju testa på min sida, så ser du hur jag menar.
:)
Det jag hade tänkt mig, är om man kunde göra en koll med regexp, typ: objRegExp.Pattern = "<[^>]*>", finns det <> taggar, så görs inget, annars så skrivs span taggen dit.
Men hur kodar man det??
M.v.h
// Nicke