jag har gjort som sa att jag listar man, till torsdag i en tabell:
mon, tis, ons, tors och alla dassa dagar e qs lankar, det jag vill e att da det e mandag sa skall mandag fargas rott och att mandagens innehall skrivs ut, dvs befintlig dags innehall skriv ut
hur skall programmet veta vad o nar den skall farga rott?? sedan sa befinner sig sidan i en server i sverige och sidan e amerikansk, dvs 7h tidszoner ifran,,, hur skall det ga till??
För att visa Amerikansk tid, på en server som har svensk tid inställt! Är det verkligen 7 timmar? har för mig att det är 6 timmar, men ändra till -7 istället för -6 om det är fel :)
DateAdd("h", -6, now())
För att skriva ut datumen för Amerikansk standard, 1033 eller 1034, minns inte riktigt vilket utav dom som var USA, återkommer med det :)
<% Session.LCID = 1033 %>
Edit: 1033 är USA's datumvisningsstandard, utifall du skulle behöva det av någon anledning. :)
For i = 1 to 4
If Weekday(date(), 2) = Weekday(i, 2) then
response.write "<td width=""13%"" align=""left""><a href=""drinkSpecial.asp?day=" & WeekdayName(i, abbreviate, 2) & """><B>" & WeekdayName(i, abbreviate, 2) & "</B></a></td>" & vbcrlf
Else
response.write "<td width=""13%"" align=""left""><a href=""drinkSpecial.asp?day=" & WeekdayName(i, abbreviate, 2) & """>" & WeekdayName(i, abbreviate, 2) & "</a></td>" & vbcrlf
End If
Next
Eller en funktion:
<% Session.LCID = 1033 %>
<%
Function red(dag)
If WeekdayName(weekday(date()), abbreviate, 1) = dag then
red = "<b>" & dag & "</b>"
Else
red = dag
End If
End function
%>
<td width="13%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=sunday"><% =red("Sunday")%></a></td>
<td width="13%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=monday"><% =red("Monday")%></a></td>
<td width="14%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=tuesday"><% =red("Tuesday")%></a></td>
<td width="16%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=wednesday"><% =red("Wednesday")%></a> </td>
<td width="15%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=thursday"><% =red("Thursday")%></a></td>
ok, det blev snyggt, solbulles andra alternativ, men jag vill att befintlig das poster skrivs ut oxo, just nu skrivs de inte ut, jag maste klicka pa en lank for att fa de visade
Du kan göra på samma sätt med det. Tex med en funktion eller i den befintliga funktionen. (Beroende på vad och var du ska skriva ut det.)
Jag antar att det ligger i en databas, hämta den post du ska med hjälp av de funktioner vi bollat med här.
hmm... vill inte att den texten skall vara rod, utan jag vill bara att programmet skriver ut befintlig dags innehall, e det ngt som man bestammer i sql satsen?
<% if request.querystring("day") = "monday" then
call OpenDb()
SQL = "SELECT * FROM DrinkSpecial WHERE monday ='Y' and advertiser='Y' Order by companyName DESC"
set rs = connect.execute(SQL)
if NOT rs.eof then
do until rs.eof
%>
sa har gor jag med alla dagar i veckan.. sedan ser lankarna ut som ovan
jag kor denna querystring for varje dag pa veckan, och vill att da det ar mondag sa skall mondagens querystring skrivas ut pa sidan som default, om det ar tisdag sa skall tisdag va som default,,, just nu skrivs ingenting ut forutom veckodagarna och den bbefintliga veckodagen e fargad, dvs det stammer, men jag saknar utskrift for befintlig veckodag.
Menar du att du har sju stycken block likt det där?
Är det inte bättre att köra ett block, då skriver du endast ut om just den dag det är.
<% if request.querystring("day") <> "" then
call OpenDb()
SQL = "SELECT * FROM DrinkSpecial WHERE " & request.querystring("day") & " ='Y' and advertiser='Y' Order by companyName DESC"
if NOT rs.eof then
do until rs.eof
%>
den koden reducerade en hel del kod, men loste inte problemet. alltsa sa har ligger det till, da jag laser in filen drinkSpecial.asp sa listar den ut veckodagarna (och endast veckodagarna) jag maste klicka pa befintlig veckodag for att fa ut dess innehall ur databasen, jag vill namligen att programet automatiskt skall veta vad det e for dag och skriva ut den, om det exempelvis e mandag sa skall mandagens innehall skrivas ut:
sa har ser hela min kod ut nu
<table border="0" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<%
Function red(dag)
sDate = dateAdd("h", -7,NOW())
If WeekdayName(weekday(sDate), abbreviate, 1) = dag then
red = "<font color=""#800000""><b>" & dag & "</font></b>"
Else
red = dag
End If
End function
%>
<td width="13%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=sunday"><%=red("Sunday")%></a></td>
<td width="13%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=monday"><%=red("Monday")%></a></td>
<td width="14%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=tuesday"><%=red("Tuesday")%></a></td>
<td width="16%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=wednesday"><%=red("Wednesday")%></a> </td>
<td width="15%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=thursday"><%=red("Thursday")%></a></td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
<tr>
<td width="100%"><br>
<% if request.querystring("day") <> "" then
call OpenDb()
SQL = "SELECT * FROM DrinkSpecial WHERE "&request.querystring&" ='Y' and advertiser='Y' Order by companyName DESC"
if NOT rs.eof then
do until rs.eof
%>
<tr>
<td width="100%"><b><%=rs("companyName")%></b></td>
</tr>
<tr>
<td width="100%"><%=rs("DrinksMonday")%><br><br></td>
</tr>
</table>
<%
rs.MoveNext
loop
else
response.write "no drink special found"
end if
connect.close
set connect = nothing
end if
%>
qs = request.querystring("day")
if qs = "" then
qs = WeekdayName(weekday(date), abbreviate, 1)
end if
...
SQL = "SELECT * FROM DrinkSpecial WHERE "& qs &" ='Y'...
<%
Function red(dag)
sDate = dateAdd("h", -7,NOW())
If WeekdayName(weekday(sDate), abbreviate, 1) = dag then
red = "<font color=""#800000""><b>" & dag & "</font></b>"
Else
red = dag
End If
End function
%>
<td width="13%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=sunday"><%=red("Sunday")%></a></td>
<td width="13%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=monday"><%=red("Monday")%></a></td>
<td width="14%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=tuesday"><%=red("Tuesday")%></a></td>
<td width="16%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=wednesday"><%=red("Wednesday")%></a> </td>
<td width="15%" align="left"><a href="drinkSpecial.asp?day=thursday"><%=red("Thursday")%></a></td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
<tr>
<td width="100%"><br>
<%
qs = request.querystring("day")
if qs = "" then
qs = WeekdayName(weekday(date), abbreviate, 1)
end if
if request.querystring("day") <> "" then
call OpenDb()
SQL = "SELECT * FROM DrinkSpecial WHERE "& qs &" = 'Y' and advertiser='Y' Order by companyName DESC"
if NOT rs.eof then
do until rs.eof
%>
<tr>
<td width="100%"><b><%=rs("companyName")%></b></td>
</tr>
<tr>
<td width="100%"><%=rs("DrinksMonday")%><br><br></td>
</tr>
</table>