webForumDet fria alternativet

Felaktig SQL-sats

ASP

5 svar · 324 visningar · startad av Kim

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Frågan#1

Jag är helt totalt ny på det här med ASP, men jag har fått ett uppdrag att tillverka en modul. Jag måste nu köra en SQL-sats mot en databas där jag ska infoga lite uppgifter.

Två av värdena som ska in i databasen kommer från ett formulär på föregående sida. Dessa är betecknade som lghnr och feltext. Allt går helt åt skogen och inget fungerar. Men det är i alla fall i SQL-satsen som något är fel.

Någon som förstår mitt problem?
SQL-satsen ser ut så här.

SQLQuery="INSERT INTO felanmalan ('ID1', 'datum', 'tid', 'lghnr', 'feltext', 'ursprung', 'status') VALUES('', '', '', '&Request.Form("lghnr")', '&Request.Form("feltext")', '', '')"

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Posta felmeddelandet så blir det lite enklare...

------------------
Det är lättare att leva ett rikt liv som ung, när man vet att det väntar ett som gammal
E-post

Om det nu kan hjälpa dig, så här har du det.

Kompileringsfel i Microsoft VBScript error '800a0401'

Slut på programsats förväntas.

/fdemo/FastighetsDB/asp/registerFel.asp, line 5

SQLQuery="INSERT INTO felanmalan ('ID1', 'datum', 'tid', 'lghnr', 'feltext', 'ursprung', 'status') VALUES('', '', '', '&Request.Form("lghnr")', '&Request.Form("feltext")', '', '')"

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
SQLQuery = "INSERT INTO felanmalan (datum, tid, lghnr, feltext, ursprung, status) VALUES('', '', '" & Request.Form("lghnr") & "', '" & Request.Form("feltext") & "', '', '')"

Fast om du inte vill sätta in något värde på vissa fält behöver du inte heller inkludera dessa i INSERT-satsen.

SQLQuery = "INSERT INTO felanmalan (lghnr, feltext) VALUES('" & Request.Form("lghnr") & "', '" & Request.Form("feltext") & "')"

------------------
http://www.tavlingar.se

[Redigerat av kristoffer den 31 jul 2001]

Jo, jag vet, men jag ska inkludera dom senare. Jag vill bara få ordning på det här först.

Nu har jag nästa problem.

Felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Typblandningsfel i villkorsuttryck.

/fdemo/FastighetsDB/asp/registerFel.asp, line 12

Jag skriver ut hela koden från början så förstår ni.

<%

' Create The Search String

SQLQuery="INSERT INTO felanmalan (ID1, datum, tid, lghnr, feltext, ursprung, status) VALUES('', '', '', '" & Request.Form("lghnr") & "', '" & Request.Form("feltext") & "', '', '')"

Set OBJdbConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
OBJdbConnection.Open "FastighetDemo"
' Response.Write SQLQuery

Set rsFastighet = OBJdbConnection.Execute(SQLQuery)

%>

Vad är fel nu då?

------------------
-muchos-

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Access?

Datum ska omges med #, strängar med ', och tal med (ingenting alltså)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.bd618308
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)