webForumDet fria alternativet

Fler språk på befintlig sida

ASP

4 svar · 284 visningar · startad av rollo

Medlem sedan aug. 2001203 inlägg
Frågan#1

tjena!

Jag har gjort en sida och nu behöver jag lägga till flera språk. Har funderat på hur man lättast gör och innan jag går vidare tänkte jag kolla vad ni tycker är bäst.

Att skapa ett fält i tabellen som är en språkflagga, känns som ett måste för att det skall fungera.

Men, vad är smidigast sedan?
Att ha varje språkvariant i separata mappar, dvs engelska sidorna i mappen en, tyska i ty etc. På detta sättet kan man ha individuella sidor för språken, men skapar också mer underhåll.

Alternativet är att istället köra med samma sidor för alla språken och sedan med hjälp av cookies styra vilket språk som skall visas. Smidigast underhållsmässigt, men kanske inte det bästa sättet om man behöver ha olika versioner av sidorna.

Hur har ni gjort och vad tycker ni?

rollo

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det är dumt att ha en sida per språk. Jättedumt. :)

Använd en databas och lagra texter i, och sätt en cookie med valt språk.

mvh

Rätt @nders, det är dumt med separata filer, men det känns också lättast att göra så, då det går snabbast. Har bara ungefär 1 vecka på mig att lösa det......

Glömde att säga att all information ligger i en databas

rollo

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

rollo skrev:

Rätt @nders, det är dumt med separata filer, men det känns också lättast att göra så, då det går snabbast. Har bara ungefär 1 vecka på mig att lösa det......

Glömde att säga att all information ligger i en databas

rollo

Det borde väl motivera dig ännu mera att använda en cookie och sedan hämta data ifrån databasen. Det måste de ju ändå göra då det redan ligger där ;)

OK, då kör jag med cookies som bestämmer språk samt bara en uppsättning sidor!

Tack för hjälpen!

rollo

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)