Crimz0nMedlem sedan juli 200133 inlägg Jag har ett forum där man ska kunna använda lite olika "special-taggar". För att uppnå det använder jag "Replace(text, "[kod]", "<b>")...
Nu till mitt problem; jag vill att man ska kunna länka till andra användare via dessa taggar t.ex. [Länka]Pelle[/Länka] men hur ska man lyckas med det?
Det borde ju vara nåt i stil med att [Länka] ersätts med <a href="sida.asp?vem= och [/Länka] ersätts med "></a>. Men hur ska jag då få namnet att synas mellan <a>-taggarna...
Hoppas att ni förstod nåt av mitt babblande...
Tack på förhand!
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg set objRxp=new RegExp
objRxp.Global=True
objRxp.IgnoreCase=True
objRxp.Pattern="\[länka\](.+?)\[/länka\]"
for each match in objRxp.Execute(strText)
strText=replace(strText,match.value,"<a href=""sida.asp?vem=" & server.urlencode(match.submatches(0)) & """>" & match.submatches(0) & "</a>")
next
Crimz0nMedlem sedan juli 200133 inlägg Tack!
En sista fråga bara; om jag t.ex. vill att "<länka>" ska ersättas av en tag och "<Fet>" av en annan hur gör jag då. Måste jag göra en ny funktion för varje tag jag vill byta lr
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Regular expressions? Var läser man bra texter hur dom fungerar?
------------------
OLR WebAdmin
Crimz0nMedlem sedan juli 200133 inlägg emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Mja, man måste byta Pattern, och göra flera ersättningar.
Anledningen till den något kryptiska ersättningen i mitt exempel är att man måste komma åt server.urlencode, för att URL:en inte ska bli knasig. För enklare grejer passar det bättre med RegExp:ens Replace-metod.
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg emission, hur kunde du? ;)
Välkommen Crimz0n!
------------------
Peter D